19 دی: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: پیگیر تعدیل نرخ خوراک هستیم و دستور اصلاح را دادیم و موضوع از طریق وزارت اقتصاد دنبال می‌شود و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

مجید عشقی در جمع در پاسخ به سوال ایلنا درباره احتمال تخلفات در نشت اطلاعات از نرخ خوراک و اینکه اگر گفته می‌شود نرخ اردیبهشت ماه قطعی نبود چرا در همان تاریخ خرداد ماه اطلاعات نرخ خوراک افشا نشد، اظهار داشت: این سوال را از کسانی که نرخ خوراک را اعلام کردند بپرسید ما به عنوان سازمان بورس هنوز مصوبه‌ای دریافت نکرده‌ایم. 
وی ادامه داد: پیگیر تعدیل نرخ خوراک هستیم و دستور اصلاح را دادیم و موضوع از طریق وزارت اقتصاد دنبال می‌شود و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.
رییس سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در بحث افشای اطلاعات نرخ خوراک تضاد منافع در شورای عالی بورس وجود دارد و نباید شورای عالی بورس هم در جریان این نرخ گذاری باشد و هم درباره تخلفات احتمالی رسیدگی داشته باشد، ادامه داد: این موضوع هیچ ارتباطی به شورای عالی بورس ندارد و دولت یک مصوبه‌ای داشته حالا اینکه چه زمانی این نرخ اعلام شده، وزیر اقتصاد درباره آن توضیح داد.
عشقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه یک بی‌دقتی در دبیرخانه (توضیح وزیر اقتصاد درباره چرایی نشت اطلاعات نرخ خوراک) که منجر به زیان قابل توجه سهامداران شده را می‌توان توجیه کرد، گفت: به همین دلیل است که موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و تمام معاملات آن روزها(پس از ١٧ اردیبهشت) به دقت در حال بررسی است و هنوز درباره بررسی‌ها نمی‌توان نتیجه‌ای را اعلام کرد و به محض دریافت نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.
عشقی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در این تخلفات رخ داد درگیر هستند، تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان  به این پرسش، پاسخ داد و پس از بررسی‌های دقیق اسامی شرکت‌های متخلف اعلام خواهد شد.

وی گفت: اگر افشای اطلاعات برای سازمان بورس احراز شود با آن برخورد خواهیم کرد و اگر گزارشی درباره نشت اطلاعات به دست ما برسد حتما برای آن پرونده تشکیل می‌شود و معاملات آن اشخاص بررسی می‌شود و به طور قطع امکان رسیدگی وجود دارد و پرونده‌هایی هم تشکیل شده‌است. 

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اسفند ماه از سوی شما اعلام شد به طور قطع نرخ خوراک ٧ هزار تومان نخواهد بود چطور امروز نرخ خوراک ٧ هزار تومانی تعیین شده، و در زمان ریزش شاخص گفته شد که این ریزش به دلیل ذخیره سود برخی از سهام داران است آیا امروز هم همین عامل را دلیل ریزش می‌دانید، گفت: به همین دلیل است که درخواست اصلاح نرخ را داشتیم و پیشنهاد سازمان این بود که فرمول اصلاح شود و با این فرمول موجود این قیمتها محقق نمی‌شوند و است نرخ پیشنهاد سازمان بورس نبوده‌است. پیشنهاد مشخص سازمان بورس این است که هاب‌های مصرف کننده باید از فرمول حذف شوند. 

وی افزود : کماکان بر روی حرفم از دلیل ریزش شاخص هستم و الان باید دید آیا ارتباطی بین این تصمیم و ریزش آن زمان وجود دارد یا خیر و در حال بررسی آن کدها هستیم که آیا فروش کدها در آن دوران دلیل ریزش بوده یا نه؟

رییس سازمان بورس در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت وقوع تخلف زیان سهامداران چگونه جبران خواهد شد، گفت: شخصی که براساس اطلاعات نهانی تخلفی کرده باشد براساس قانون باید جریمه بپردازد و قاضی براساس جرایم حکم صادر می‌کند و تعیین آن با ما نیست.

  • نویسنده :
  • منبع :