19 دی: دادگاه بین‌المللی دادگستری اعلام کرد، کانادا، اوکراین، سوئد و انگلیس در این دادگاه در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی علیه ایران شکایت کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه بین‌المللی دادگستری امروز (چهارشنبه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین ایران را به این دادگاه کشانده‌اند تا به خانواده‌های مسافران هواپیمای مسافربری که در سال ۲۰۲۰ در ایران سقوط کرد، خسارت بپردازد.
این کشورها در حالی به بهانه پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای ‏PS۷۵۲ متعلق به خطوط هوایی اوکراین از ایران شکایت کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران پیشتر غرامت این افراد را پرداخت کرده است.
ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش از این در دی‌ماه سال گذشته همزمان با سالروز سقوط هواپیمای اوکراینی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت غرامت به بازماندگان این سانحه گفت: بخشی از پرداخت غرامت مربوط به خود هواپیما بوده که بیمه غرامت را به شرکت صاحب هواپیما پرداخت کرده است؛ موضوع دیگر مربوط به قربانیان حادثه است. البته که ارزش جان یک فرد بیشتر از مبلغ مالی است منتها جمهوری اسلامی به دلیل تعهد حقوقی موظف به پرداخت غرامت به خانواده بازماندگان است.
وی ادامه داد: طبق این چارچوب مبلغ ۱۵۰ هزار دلار برای هر قربانی فارغ از ملیت، سن و جنسیت در نظر گرفته شده که هر کدام از بازماندگان قربانی، در صورت داشتن آمادگی دریافت غرامت می توانند به صندوق مربوطه در وزارت راه و شهرسازی رجوع کنند در همین راستا تعدادی از خانواده ها و یا وکلای قربانیان به این صندوق در وزارت مراجعه و غرامت خود را مطالبه کرده و به آنها پرداخت شده است. 
عمویی اضافه کرد: برخی از خانواده ها و یا وکلای قربانیان مراجعه‌ای به این صندوق برای دریافت غرامت نداشته‌اند اما مبلغ آماده است و آنها هر زمان که تمایل داشته باشند می‌توانند برای دریاف غرامت مراجعه کنند.
خبرگزاری فرانسه  در ادامه گزارش خود آورده است، بریتانیا، کانادا، اوکراین و سوئد مدعی‌اند که ایران با هدف قرار دادن هواپیمای PS۷۵۲ برخی از تعهدات خود ذیل یک کنوانسیون حمل‌ونقل هوایی را نقض کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :