19 دی: وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره اقدامات دولت در آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق گفت: طرف عراقی آزاد شدن این منابع در بانک عراقی را به بانک مرکزی ایران وعده داده است.
سیداحسان خاندوزی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس وعده کشور عراق در کوتاه ترین زمان ضمن اخذ مجوز لازم، این امکان برای بانک مرکزی به شکلی که بتواند از آن محل دستور حواله های واردات کالاها را دهد، فراهم می شود.
وی درباره اقدامات دولت سیزدهم برای آزادسازی ۱۰ میلیون دلار از منابع مالی ایران که به دلیل تصمیم رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل در بانک عراقی بلوکه شده است، افزود: بخشی از منابع صادرات گاز ایران به عراق در طول سال‌های گذشته در یکی از بانک‌های عراقی انباشت شده بود و به مجوز خاص نیاز داشت که از طرف خزانه داری به طرف عراقی داده شود تا بانک مرکزی بتواند آن را برای واردات استفاده کند.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در این زمینه مکاتبات انجام شد و در سفری که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به عراق داشت، در این زمینه گفت و گوهایی صورت گرفت و طرف عراقی اذعان دارد که باید اقدامات آزاد کردن منابع ایران در بانک عراقی تسریع شود.
خاندوزی اضافه کرد: بانک مرکزی هم مکاتبه کرده و جلسه حضوری نیز برگزار شده و طرف عراقی وعده انجام این کار را داده است.
مطابق مکانیسم پرداختی که در دوره رئیس کل بانک مرکزی دولت قبل توسط بانک مرکزی مورد توافق واقع شد، مبادلات مالی ایران و عراق زیر نظارت کامل آمریکا قرار گرفت و به واسطه این بی‌تدبیری بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق مسدود شد.
سفیر ایران در بغداد هم اخیرا گفت: میزان بدهی دولت عراق به ایران بابت واردات برق و گاز حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده که توسط آمریکا در عراق بلوکه شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :