19 دی: وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تاکنون ۳۰ اثر تاریخی به کشور بازگشته و مجسمه سرباز هخامنشی یکی از این آثار تاریخی است.
«عزت‌الله ضرغامی» امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۳۰ اثر تاریخی به کشور بازگشته و در همین راستا مجسمه سرباز هخامنشی به کشور بازگشته است، تصریح کرد: به دنبال دستور رئیس جمهور و اقدامات خوب دولت در خصوص آزادسازی سواحل که با موفقیت در کشور انجام شد، از جمله وظایف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه طرح‌های گردشگری سواحل بود که طرح‌های زیادی ارائه و بررسی شد. جمع‌بندی این شد که با توجه به تعدد دستگاه‌های صاحب نظر در حوزه گردشگری باید یک تصمیم گیرنده واحد در بخش گردشگری ایجاد شود.
وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: خوشبختانه در لایحه برنامه توسعه این مشکل حل شد و فرماندهی واحد به وزارت میراث فرهنگی واگذار شد. تشکیل شورایی در هر استان پیش‌بینی شده که بناست استانداران ریاست این شورا و مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها دبیری این شورا را بر عهده داشته باشند و میان همه دستگاه‌ها در هر استان، هماهنگی ایجاد شود. این شورا می‌تواند مشکلات مطرح در حوزه میراث فرهنگی را مرتفع کند.
ضرغامی همچین در خصوص بناهای فرهنگی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم، این بناها وضعیت خوبی ندارند. بنابراین در معاونت میراث، یک کارگروه ویژه ایجاد کردیم تا نظارت بر ابنیه تاریخی را بر عهده گیرد و به دستگاه‌های مستقر در آنها تذکرات لازم را بدهد تا بر اساس قوانین موجود موظف به نگهداری و بازسازی ابنیه تاریخی با منابع خود باشند. دستگاه‌ها فکر می‌کنند باید با اعتبارات میراث اقدام به بازسازی کنند در حالی که این‌گونه نیست و باید با منابع خود ابنیه تاریخی را بازسازی کنند. 
وزیر میراث فرهنگی درباره اشیای تاریخی که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده، بیان کرد: این موضوع یک استراتژی در وزارت میراث فرهنگی است و آن را پیگیری می‌کنیم. در نشست سال گذشته که در عراق برگزار شد و ۱۰ کشور صاحب تمدن در آن حضور داشتند، پیشنهادی مطرح کردم و تصویب شد اشیای تاریخی کشورها که به صورت غیرقانونی خارج شده باید با فوریت به این کشورها برگردانده شود.
خرداد امسال ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شد
ضرغامی درباره آمار ورود گردشگر به کشور در خرداد امسال گفت: علی رغم اغتشاشات سال گذشته، ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی خرداد امسال وارد ایران شد. در دو ماه اول سال گذشته که قبل از اغتشاشات بود افزایش ۵۵ درصدی گردشگر به کشور را شاهد بودیم و در خرداد امسال ۵۵۰ هزار گردشگر وارد کشور شد حال آنکه در دو ماه نخست امسال روی هم رفته ۸۵۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمد هرچند که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه اعلام کردند ایران نوتراول است و تمام تلاش خود را کردند که گردشگر به ایران نیاید اما اکنون خود فرانسه گرفتار اغتشاشات شده و این مصداق بارز آیه " و مکرو مکر الله والله خیر الماکرین" است.
وزیر میراث فرهنگی در مورد تعیین جایگاه برای عرضه میراث فرهنگی بیان داشت: برای تولید و عرضه صنایع دستی کارهای خوبی در وزراتخانه انجام شده است و با دستور رییس جمهور همه فرمانداران موظف شدند که ورودی شهرها بازارچه ویژه عرضه صنایع دستی ایجاد کنند.
ضرغامی تصریح کرد: بعضی از استان ها و شهرستان از جمله برازجان و زنجان در این زمینه خوب عمل کردند و پیشگام بودند و برنامه خوبی برای عرضه صنایع دستی انجام دادند و بقیه فرمانداران هم در تلاشند تا این اقدام مهم را عملیاتی کنند.
وزیر میراث فرهنگی افزود: تمام مراکز میراث فرهنگی را موظف کردم که در کنار بازدیدی که مردم از بناهای تاریخ دارند بازارچه صنایع دستی برپا کنند این کار قبلا در وزرات میراث نبوده است و این کار شروع شده و بسیاری از پایگاههای میراث فرهنگی عرضه محصولات صنایع دستی هستند.
  • نویسنده :
  • منبع :