19 دی: نشریه گاردین روز پنجشنبه در گزارشی نوشت که دولت انگلیس درخواست ها برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان گروه تروریستی را رد کرده است.
این نشریه انگلیسی ادعا کرد که خودداری دولت لندن از شناسایی سپاه به عنوان نهاد تروریستی، منجر به انتقادهای سیاسی در این کشور خواهد شد. به نوشته گاردین، حزب کارگر با استناد به قانون تروریسم سال ۲۰۰۰ خواستار قرار دادن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس شده است.
این نشریه انگلیسی افزود: در ماه آوریل هم ۱۲۵ نماینده مجلس، از جمله بیش از ۹۰ محافظه‌کار، خواستار ممنوعیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی شدند. در نامه فرستاده شده توسط گروه دوستی پارلمانی انگلیس و اسرائیل آمده است: «دولت باید تصمیمات قبلی خود را برای شناسایی حماس و حزب‌الله به عنوان گروه‌های تروریستی با دنبال کند، زیرا سپاه تامین تأمین‌کننده و مربی اصلی این گروه های خطرناک است».
جیمز کلورلی روز پنجشنبه در مجلس عوام انگلیس حاضر شد و از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد. وی ساعاتی پیش از برگزاری نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، اعلام کرد که این کشور سیزده فرد و نهاد ایرانی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی را به فهرست تحریم‌های این کشور اضافه کرده است.
وی همچنین از بسته تحریمی جدید علیه ایران خبر داد و ادعا کرد: این اولین بسته تحریمی کاملاً خودمختار جغرافیایی است که انگلیس از زمان خروج از اتحادیه اروپا ایجاد کرده و اختیارات جدید و گسترده‌تری را به ما می‌دهد تا بتوانیم با اقدامات خصمانه ایران در انگلیس و سراسر جهان مقابله کنیم.
کلورلی مدعی شد: «ما به دنبال تشدید تنش‌ها (باایران) نیستیم. هدف ما جلوگیری از اقدامات خصمانه ایران در خاک انگلیس و سرزمین شرکا و متحدان ما است.» وزیر خارجه انگلیس با ابراز امیدواری نسبت به بهبود آینده روابط دو کشور ادعا کرد: «مادامی که ایران دست از اقدامات تاسف‌بار خود برندارد نمی‌توانیم در این مسیر گام برداریم.»
به تعبیر گاردین، اظهارات کلورلی نشان می‌دهد که انگلیس تمایلی به شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان نهاد تروریستی ندارد.
  • نویسنده :
  • منبع :