19 دی: «وائل عبداللطیف» نماینده سابق عراقی مدعی شد که «کل میدان الدره متعلق به عراق است.»
عبداللطیف در کانال «UTV» گفت: «قانون دریایی تعیین کننده است و توافقنامه حقوق دریاها عامل فیصله دهنده اختلافات بین عراق، کویت، عربستان و ایران در این خصوص است.»
به گزارش راشاتودی، وی افزود: «این نقشه و این خط قرمز توسط کویت ترسیم شده که عراق را محدود کرده است. خط برش شده، مرز واقعی ماست و کل میدان الدره(آرش) متعلق به عراق است نه کویت و عربستان سعودی.»
پیش از این کویت و عربستان مدعی شده بودند که منابع طبیعی میدان گازی الدره(آرش) تنها حق مشترک این دو کشور است و طرف دگیری در آن حق ندارد.
به گزارش آرمان امروز، این اظهارات متوهمانه در حالی از سوی عراقی ها مطرح می شود که این کشور بخاطر حمله نظامی به خاک ایران و تخریب زیرساخت های حیاتی، صدها میلیارد دلار به ایران بدهکار است و هنوز هیچ اقدامی در راستای پرداخت غرامت به ایران انجام نداده است و با این وجود هر از چند گاهی برخی مقامات این کشور اقدام به لفاظی علیه ایران می کنند.
این در حالی است که آن ها حتی قادر به دفاع از خود در مقابل داعش نبودند و این نظامیان ایرانی بودند که آن ها را از مرگ حتمی نجات دادند.
میدان گازی آرش در دهه اخیر، محل اختلاف ایران با عربستان و کویت بوده است. ایران از یک سو و کویت و عربستان از سوی دیگر، همواره خود را مستحق بهره‌برداری از این میدان دانسته‌اند. افزایش تنش در روابط بین ایران و سعودی در سال‌های اخیر به این اختلافات دامن زده بود. 


  • نویسنده :
  • منبع :