یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «رفتار مبهم دولت با تورم» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

دولت از تورم ناراضی است، تولیدکننده ناراضی است و مردم نیز به شدت از تورم گلایه دارند. این چه وضعی است ساخته‌ایم؟ چه کسانی از تورم نفع می‌برند؟
سیامک قاسمی به خبرآنلاین می‌گوید: زندگی در یک جامعه تورمی مثل راه رفتن روی تردمیل می‌ماند. هر چه دور تردمیل بیشتر می‌شود، شما بیشتر باید بدوید، بیشتر حرص بزنید و بیشتر بترسید. چون اگر بایستید، تردمیل شما را به بیرون پرت می‌کند. این اتفاق در جامعه هم افتاده است. امروز خدایی نکرده با یک بیماری سهمگین و هزینه درمان بالا، طبقه اجتماعی افراد تغییر می‌کند. یعنی از یک دهک، به دهک دیگری منتقل می‌شوید. برای همین هم جامعه ایران، جامعه آرامی نیست. «ترس از دست دادن» وجود دارد که زیست تورمی، آن را ایجاد کرده است. واقعاً مهم‌ترین شاخص اقتصادی ایران که خلق و خوی فرهنگی، رفتاری و... را تحت تأثیر قرار داده، تورم‌های بسیار بالاست.
مرتضی افقه می‌گوید: امروز برخی آن‌قدر شکل زندگی‌شان را به تدریج عوض کردند و از هزینه‌هایشان زده‌اند که خودشان هم درست خبر ندارند که زیر خط فقر قرار گرفته‌اند و این موضوع مهمی است که سیاستگذار باید بدان توجه کند
احسان ارکانی نماینده نیشابور می‌گوید: شعار دادیم که وقتی روی کار بیاییم و مسئول شویم، تورم را کنترل می‌کنیم، قیمت ارز را کاهش می‌دهیم، بیکاری را درست می‌کنیم، مسکن می‌سازیم، خودرو ارزان و باکیفیت می‌شود اما طی یک سال و نیم گذشته از عمر دولت، تقریباً برعکس خیلی از این‌ها اتفاق افتاده است.
می‌خواهند واقعیت‌ها را زیر حرف‌های قشنگ و شعارهای زیبا قایم کنند. در نگاه به شاخص‌ها، می‌بینیم بسیاری از آن‌ها رشد منفی دارند و اینکه ما گفتاردرمانی و شعار درمانی کنیم، واقعاً نمی‌دانم چقدر مطلوب باشد، اما باید قبول کنیم مردم این‌ها را از ما نمی‌پذیرند.
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس هم با انتقاد از دوگانگی در گفتار و رفتار دولت گفت: «این مسئله به اختلاف نگاهی که بین دولت با نگاه رهبری داشت برمی‌گردد. یعنی رهبری به درستی سال ۱۴۰۲ را سالی برای مهار تورم و رشد تولید تشخیص دادند؛ اما دولت در عمل معتقد بود که صرفاً از طریق تحمیل هزینه به مردم، کسری‌های خودش را جبران کند؛ بنابراین عملاً دیگر این قدرت را نداشت که جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد، چراکه نرم‌افزارش را در انتهای ۱۴۰۱ در قالب لایحه بودجه که به مجلس داد و تصویب شد از اختیار خود خارج کرد».
  • نویسنده :
  • منبع :