19 دی: سفر به ایران و ترکیه با هدف جراحی‌ زیبایی و خدمات آرایشی، صرفه و سود اقتصاد زیادی برای گردشگران خارجی دارد.

نشریه هافینگتون پست انگلیس در گزارشی به سفر برخی چهره‌های آمریکایی به دیگر کشورها برای انجام خدمات زیبایی و آرایشی پرداخته است؛ سفری که با هزینه هواپیما و یک هفته اقامت باز هم برای این مسافران، ارزان و مقرون به صرفه تمام می‌شود. 

خدمات زیبایی واقعاً این روزها هزینه‌بر است و آمار و ارقام اخیر نشان می‌دهد که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۳، صنعت زیبایی به درآمد سالانه ۱۱.۶ میلیارد پوند برسد. سالانه مقدار قابل توجهی پول صرف این امور می‌شود، در حالی که برخی از مناطق همچنان با بحران هزینه‌های زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با این حساب، منطقی است که برخی از اینفلوئنسرهای «TikTok» برای جراحی‌های زیبایی خود به خارج از کشور سفر کنند، که حتی با وجود پرواز، بسیار ارزان‌تر از هزینه‌ای است که در خانه می‌پردازند، درحالی‌که مزیت اضافی یک تعطیلات کوچک را نیز به همراه دارد. 

«براین الیز»، اینفلوئنسر سفر و زیبایی است که برای اکستنشن مو به ترکیه سفر کرده است. هنگامی که او از هزینه ۴۴۵۰ دلاری اکستنشن در آرایشگاه همیشگی‌اش باخبر شد، تصمیم گرفت مسیر دیگری را امتحان کند. الیز متوجه شد که خدمات دقیقا مشابه در ترکیه به دلیل نرخ تبدیل ارز، فقط ۵۰۰ دلار برای او هزینه خواهد داشت. آرایشگاهی که او در ترکیه به آنجا رفت، یک سالن در سطح جهانی است و حالا او برای سومین‌بار به آن مراجعه کرده است. 

این چهره شبکه‌های اجتماعی می‌گوید یک هفته اقامت در ترکیه، که به هزینه موهایش اضافه شده، حدود ۱۶۰۰ دلار برای او هزینه داشته و در مجموع ۲۸۵۰ دلار صرفه‌جویی کرده است! 

«دانا» دیگر چهره شبکه اجتماعی «TikTok» که معمولاً محتوای مرتبط با خودرو منتشر می‌کند، داستان خود از جراحی بینی ۶۰۰ دلاری در ایران را به اشتراک گذاشته است که به طور قابل توجهی کمتر از متوسط هزینه ۵۴۸۳ دلاری این جراحی زیبایی در آمریکاست. 

دیاکو عباسی ـ دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت ایران ـ سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که بیشترین مراجعه بیماران خارجی به ایران برای عمل زیبایی، پیوند اعضا، چشم‌پزشکی و درمان ناباروری بوده است. 

به گفته او، ‌بیشترین بیماران خارجی ایران از کشورهای عراق، افغانستان، عمان، آذربایجان و بحرین هستند که تا پیش از کرونا بیش از یک میلیارد دلار درآمد وارد کشور کردند. 

با وجود آن‌که اینفلوئنسرها درباره ارزانی جراحی زیبایی در کشورهایی همچون ترکیه و ایران تبلیغ می‌کنند، اما سازمان ملی خدمات پزشکی بریتانیا (NHS) به شهروندان توصیه کرده است: اگر به دنبال درمان‌های زیبایی در خارج از کشور هستید، باید قبل از رزرو هر چیزی تا جایی که ممکن است تحقیق کنید. این سازمان هشدار می‌دهد هیچ جراحی‌ای بدون خطر نیست. عوارض ممکن است پس از جراحی در انگلستان یا خارج از کشور رخ دهد. اگر بعد از یک عمل جراحی در انگلستان دچار عوارض شدید، این وظیفه جراح است که درمان بعدی را ارائه دهد. 

این سازمان خدمات پزشکی بریتانیا همچنین به شهروندان این کشور یادآور شده است: کلینیک‌های خارج از کشور ممکن است درمان بعدی را ارائه ندهند، یا ممکن است آن را با استانداردهای مشابه در بریتانیا ارائه نکنند. همچنین، آن‌ها ممکن است یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در انگلستان نداشته باشند که در صورت داشتن هر گونه مشکلی بتوانید به او مراجعه کنید. 

این سازمان همچنین بر تحقیق در مورد جراح و حصول اطمینان از پوشش بیمه مسافرتی و هر گونه عوارضی ناشی از خدمات درمانی و پزشکی تاکید می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :