19 دی: مقامات عراق در حال بررسی علت مرگ هزاران ماهی در استان «میسان» واقع در جنوب این کشور هستند که طی روزهای گذشته در یکی از رودخانه‌ها تلف شدند.
به گزارش یورونیوز، تحقیقات اولیه برای یافتن علت این پدیده، زمانی آغاز شد که انبوهی از ماهی‌های کپور نقره‌ای، بی‌جان در سواحل رودخانه «العز» به حالت شناور مشاهده شدند.
ماهیگیران استان جنوبی میسان وقتی برای صید به رودخانه العز بازگشتند حیرت‌زده صدها تُن ماهی کپور را مشاهده کردند که تلف شده و روی آب شناور بودند.
آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اشاره به این اتفاق آورده است که رودخانه العز یکی از منابع مهم درآمد صیادان و ساکنان استان میسان به حساب می‌آید.
اگرچه هنوز علت دقیق مرگ ماهی‌ها مشخص نشده اما خبرگزاری عراق (اینا) با انتشار گزارشی اعلام کرد که دولت کمیته‌ ویژه‌ای را برای بررسی این موضوع تشکیل داده است.
این در حالیست که «باسم محمد»، مدیر اداره محیط زیست استان میسان به آسوشیتدپرس گفت که مرگ و میر ماهی‌ها ناشی از پایین آمدن سطح آب و کاهش میزان اکسیژن در رودخانه است.
وی در ادامه تصریح کرد که کمبود آب باعث ازدحام ماهی‌ها و موجودات زنده آبی رودخانه در فضایی محدودتر می‌شود که این موضوع کاهش میزان اکسیژن آب را به همراه دارد.
آلودگی آب طی ماه‌های گذشته یکی از مسائل مهم و مورد توجه در سراسر عراق بوده است؛ از سوی دیگر اغلب کارشناسان افزایش دمای هوا را یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش سطح آب رودخانه‌ها و در نتیجه مرگ و میر ماهی‌ها عنوان کرده‌اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، عراق جزو پنج کشوری است که با بیشترین میزان آسیب پذیری در برابر تبعات ناشی از تغییرات آب و هوایی روبرو است.
عراق همچنین بنا به گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد، سی و نهمین رتبه را در فهرست کشورهای در معرض تهدید تنش آبی به خود اختصاص داده است.
این کشور با چالش‌های متعدد ناشی از تغییرات اقلیمی از جمله امواج گرمای طولانی مدت، نابودی زمین‌های حاصلخیز، شوری خاک و شیوع توفان‌های گرد و غبار روبرو است که به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری ناکافی وخیم‌تر شده است.
به گزارش سازمان ملل متحد، بیابان‌زایی و کمبود آب به شکلی نامتناسبی بر آسیب پذیرترین قشرها تأثیر می گذارد و هزاران نفر را مجبور به ترک مناطق روستایی و نقل مکان به مناطق شهرها می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :