19 دی: رییس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن‌هایی از قبیل HPV و آنفلوانزا نیز در کشور تولید شده و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در شرف تولید و ورود به بازار هستند.
حیدر محمدی در دیدار با وزیر بهداشت عراق افزود: ۶ پلتفرم تولید واکسندر کشور ایجاد و تولید شده و اکنون ۱۸۰ کارخانه تولید داروی نهایی و ۶۵ کارخانه تولید کننده ماده اولیه و موثره تولید دارو در ایران وجود دارد و سیستم پخش دارو از طریق ۶۲ شرکت پخش در اختیار ۱۴۰۰۰ داروخانه در سراسر کشور قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی بازار دارویی ایران سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: ارزبری حوزه دارو در ایران ۲ میلیارد دلار و ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شوند.
محمدی با بیان اینکه امکان انتقال تکنولوژی ساخت دارو و تجهیزات پزشکی تولیدکنندگان داخلی به کشور عراق مهیاست، از وزیر بهداشت عراق درخواست کرد که داروهای ثبت شده در ایران را به شرطی که در کشور عراق تولید داخل نداشته و یا تولید کفایت تامین بازار را نداشته باشند، به مثابه ثبت در عراق تلقی کنند.
وی تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های صنایع دارویی در ایران تولید تجهیزات مورد نیاز این حوزه داخل کشور است و در حوزه تجهیزات پزشکی ۴۰ درصد بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود؛ تولید در این حوزه هدفمند و استراتژیک بوده، به طوری که اقلامی چون دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور، همودیالیز، شتاب دهنده و بسیاری از ملزومات موردنیاز تولید، تامین و برخی از آن ها نیز صادر می‌شوند.
محمدی با اشاره به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان داروهای با فنآوری در دنیا محسوب می‌شود، گفت: داروهای با فناوری بالا در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارند؛ در مورد برخی داروها ایران جزو ۱۰ کشور تولیدکننده این داروهاست و می‌تواند داروهای بیوسمیلار و بایوتک را تولید کند.
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین از راه‌اندازی دومین پالایشگاه خون ایران در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته اولین پالایشگاه تولید فاکتورهای خونی بصورت کامل راه‌اندازی شد. همچنین توفیقات خوبی در سلول‌درمانی(Cell therapy) و بافت داشته‌ایم.
  • نویسنده :
  • منبع :