19 دی: شایعه پرسه و دور دور پلنگ در اراضی کشاورزی تعدادی از روستاهای قائمشهر به سرعت در فضای مجازی در حال نشر و موجب دل نگرانی برای اهالی مردم این روستا و کشاورزان شده است.
از روز گذشته -دوشنبه- خبری مبنی بر مشاهده پلنگ در شالیزارهای روستای شیخ گلی روستاهای اطراف قائمشهر در فضای مجازی منتشر شد که منجر به نگرانی کشاورزان شده است.
انتشار خبری مبنی بر حضور چنین حیوان وحشی در یکی از این روستاها تبعات و اثرات فراگیری را در میان جمعیت ساکن در دهستان بالاتجن گذاشته است اما خوشبختانه اخبار در خصوص حضور این حیوان تکذیب شد و آرامش روانی به اهالی این روستاها بازگشته است.
غوغای فضای مجازی از تصور روستاییان از شنیدن صدای پلنگ
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قائم شهر د گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برخی اهالی روستای شیخ گلی قائم شهر ادعا کرده بودند که صدای پلنگ را در منطقه شنیده اند و فعالان فضای مجازی نیز اقدام به گمانه زنی و انتشار شایعاتی در این خصوص کردند.
سید محمود هادیان افزود: محیط بانان پس از اعزام به روستا و پایش همه مناطقی که امکان تردد حیات وحش وجود دارد متوجه وجود موهای بجای مانده یک حیوان وحشی روی سیم خاردارها شدند که بررسی ها نشان می دهد متعلق به گربه وحشی است.
پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین گونه پلنگ در دنیا است که زیستگاهی گسترده‌ای در کشور دارد و جمعیت آن که بنا بر برخی آمارها از ۵۰۰ تا ۸۰۰ قلاده برآورد می‌شود در استان‌های شمالی، خراسان رضوی و شمالی، سمنان، فارس، یزد و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.
یکی از بزرگترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی جنگل‌های شمال کشور است که بر اساس گزارش محیط زیست بیش از یکصد قلاده آن با شیوه ردزنی شناسایی شدند.
بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، ۲۴ درصد وسعت مازندران جزو ۲۱ منطقه چهارگانه محیط زیست است که شامل بیش از ۵۰۰ هزار هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است.
مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک ملی، ‌اثر طبیعی ملی، ‌پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است
مازندران دارای پارک های ملی شاهدژ، ‌پابند و نیز پناهگاه حیات وحش میانکاله، ‌سمسکنده و دشت ناز، ‌دو دانگه و چهار دانگه و فریدونکنار است.
آثار طبیعی ملی این استان شامل خشکه داران، ‌قلل سه گانه علم کوه، تخت سلیمان، سیاه کوه و دماوند و همچنین دیگر مناطق حفاظت شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :