19 دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من وزیر وصل ارتباطات و به دنبال ایجاد زمینه فعالیت قانونی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشور هستم.
«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در خصوص اخباری مبنی بر روشن بودن چند ترمینال اینترنت استارلینک در کشور گفت: همانطور که قبلا در این خصوص صحبت کرده‌ام، ما از فعالیت پلتفرم‌های خارجی و ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای در کشور استقبال می‌کنیم. اما این امر منوط به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
زارع‌پور گفت: در این خصوص وزیر عراق نیز گفت که ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشور عراق به رعایت قوانین کشور عراق بستگی دارد. ضمن اینکه هفته گذشته در اجلاسی که ذیل آی تی یو که بالاترین نهاد تصمیم‌گیر در حوزه ارتباطات رادیویی در جهان است برگزار شد، شرکت اسپیس ایکس را مکلف کرده است که برای فعالیت در ایران اقدام به اخذ مجوز کند. ما فکر می‌کنیم این اتفاق خوب و مبارکی برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران است.
زارع‌پور در ادامه و در واکنش به اینکه قرار است ترمینال‌های استارلینک قطع شود، گفت: من وزیر وصل کردن و نیز به دنبال مهیا کردن شرایط فعالیت استارلینک در کشور به صورت قانونی هستم. همچنین زمینه‌های آن را نیز فراهم خواهیم کرد. تاکید می‌کنم کار من غیرفعال کردن نیست؛ کار من فعال کردن است. کسانی که در این زمینه وظیفه قانونی دارند، این مسائل را دنبال می‌کنند.
وزیر ارتباطات در خصوص اینکه آیا اتحادیه جهانی مخابرات ITU می‌تواند مانع فعالیت بخش خصوصی در یک کشور شود گفت: بسیار تمایل دارم تا حقوقدان‌ها در این زمینه با یکدیگر گفت‌وگو کنند، چون با پیگیری که ما انجام داده‌ایم یک اتفاق بزرگ حقوقی است. ITU چند مصوبه از قبل دارد یکی آرتیکل ۱۸ است و یکی هم مصوبه ۲۳ اجلاس WRC که در آن تاکید شده اگر کسی بخواهد فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور دیگری داشته باشد، باید از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد. ITU نیز فعالیت استارلینک در ایران را هم مصادق به این دو مصوبه دانسته و شفاف گفته است که باید از رگولاتور ایران مجوز فعالیت بگیرد.
زارع‌پور ادامه داد: اتحادیه جهانی مخابرات به تنظیم‌گر حوزه فناوری کشور نروژ که استارلینک در آنجا ثبت شده، نامه ارسال و تاکید کرده به قید فوریت با ضوابط مصوباتی که به آن اشاره کرده‌ام خودش را تطبق بدهد. نتیجه این شده که فعالیت استارلینک مشمول این مصوبات است و نیاز به اخذ مجوز است.
زارع‌پور افزود: امیدوارم دستور اتحادیه جهانی مخابرات در این خصوص، زمینه فعالیت قانونی فراهم‌کنندگان اینترنت ماهواره‌ای در کشور ایران را فراهم کند. همانطور که وزیر ارتباطات عراق در حاشیه سومین اجلاس سران اکو اعلام کرد، اینترنت ماهواره‌ای هیچ‌وقت جایگزین اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری نخواهد شد.
به گفته وی چون در این کشور زیرساخت‌های شبکه ارتباطی ضعیف است، مجبور به استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هستند، تا شبکه زمینی‌شان راه بیفتد.
زارع‌پور تصریح کرد: سرعتی که اکنون توسط اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌شود حداکثر ۳۰۰ مگابیت برثانیه است آنهم با تجهیزات خاص، اما ما در شهرهای که اینترنت فیبرنوری در آن‌ها ارائه می‌شود سرعت‌های تا یک گیگابیت برثانیه نیز به مردم ارائه می‌شود. وزارت ارتباطات به دنبال فراهم کردن سرویس‌های پرسرعت و باکیفیت است و در این مسیر هم به سرعت ادامه می‌دهد.
وزیر ارتباطات در خصوص نامه نماینده مجلس در خصوص بازگرداندن اینترنت به وضعیت عادی گفت: این نامه در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهادهایی را به دفتر ریاست جمهوری ارائه کردیم که یکی از آنها هم بازنگری در مصادیق محدودیت‌هایی است که صورت گرفته است. به دنبال این اتفاق در سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ سایت از جمله بازی‌های پرکاربرد و یک‌سری سرویس‌های دیگر را با توجه به دستور رئیس جمهور و در گارگروه فیلترینگ بررسی و بازگشایی شد.
  • نویسنده :
  • منبع :