19 دی: کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض از بازگشت علی اکبر رائفی پور از جده به مقصد تهران در عصر امروز (پنجشنبه) خبر داد.
حسن زرنگار در این ارتباط اظهارکرد: با عنایت به تاکیدات وزیر امور خارجه کشورمان و با پیگیری های انجام شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولکری جمهوری اسلامی ایران در جده، اشکال به وجود آمده در خروج آقای علی اکبر رائفی پور مرتفع گردید و ایشان عصر روز  پنجشنبه با پرواز هواپیمایی ایران ایر، جده را به مقصد تهران ترک کرد.
حسن زرنگار از مساعدت‌های مسئولان ذی‌ربط عربستان و به ویژه وزارت خارجه این کشور قدردانی کرد.
پیش از این و در پی انتشار خبر ممانعت از خروج رائفی‌پور از عربستان سعودی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۹ تیر ماه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده بود: وی به عنوان یک شهروند حج‌گزار ایرانی در پایان مناسک حج و به هنگام خروج از فرودگاه جده به دلیلی که هنوز برای ما به درستی مشخص نشده است، با مشکل خروج مواجه می‌شود. بر این اساس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و سفارت ایران در ریاض بلافاصله در تماس و گفتگو با مقامات و بخش‌های ذیربط دولت عربستان، موضوع را پیگیری و اقدامات حمایتی خود را به منظور رفع مشکل انجام دادند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برخی مطالب منتشر شده مبنی بر بازداشت رائفی‌پور، افزود: وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ایران در عربستان سعودی به طور جدی پیگیر حل و فصل مشکل پیش آمده و بازگشت وی به کشور هستند.
رائفی‌پور هم در پیامی صوتی در این باره گفت: نگران نباشید. جای من خوب است. اینکه رسانه‌ای نکردم، چون دشمن سوءاستفاده نکند و مسأله بدون جنجال و هیاهو روند‌های دیپلماتیک خود را طی کند. در جریان حمله به سفارت عربستان من جزو مخالفان بودم و از هر مسأله‌ای که به این روابط ضربه بزند باید خودداری کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :