۱۹ دی: سید ابراهیم رئیسی، در فرودگاه مهرآباد در تشریح دستاورد های سفر سه‌روزه خود، سفر به آفریقا را در راستای تقویت عمق راهبری جمهوری اسلامی ایران در این قاره دانست و تصریح کرد: ارتباطات با قاره آفریقا مانند ارتباط با کشور های قاره آسیا و ارتباط با دیگر نقاط جهان دارای اهمیت است و نباید این سرزمین فرصت ها مورد غفلت واقع شود.
رئیس جمهوری پس از سفر به کنیا، اوگاندا و زیمباوه امروز (جمعه) وارد تهران شد و با استقبال معاون اول در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه مردم در قاره آفریقا به ارتباط با جمهوری اسلامی و به پیام انقلاب اسلامی و رهبری علاقه مند هستند، افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی به برکت این انقلاب، راهنمایی امام عظیم الشأن، به برکت خون مقدس شهدا و رهنمودهای های رهبری ارتباط ایران با بسیاری از کشور ها همچون آفریقا برقرار شده است و این کشور ها با توجه به شاخص های انقلاب اسلامی، استعمار ستیزی، حق خواهی و حق طلبی به انقلاب ایران علاقه مند شده اند.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه ارتباط با کشور های آفریقایی باید تقویت می شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته ارتباط با این کشور ها مورد بی مهری و کم مهری واقع شده بود.
وی هدف خود از این سفر را تقویت عمق راهبری جمهوری اسلامی در ارتباط با قاره افریقا دانست و گفت: این کشور ها با دارا بودن منابع سرشار طبیعی و مخازن و معادن، زمینه ها و استعداد های فراوانی دارند.
رئیس جمهور بخش دوم اهداف سفر خود را اینگونه توصیف کرد: هدف دوم تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری بود. ایجاد بازار های صادراتی برای محصولات دانش بنیان با این سفر فراهم شد.امروز کشور این افتخار را به دست آورده که محصولات دانش بنیان تولید می‌کند و این‌ محصولات بازار خوبی دارند. آفریقا خواستار محصولات دانش بنیان ایران است.
رئیس جمهور تامین مواد اولیه را از دیگر اهداف سفر خود به قاره افریقا برشمرد و عنوان کرد: در این سفر موضوع کشت فراسرزمینی دنبال شد. در آفریقا زمینه خوبی برای تولید کالاهای اساسی وجود دارد. کار تهاتری با این کشورها برنامه ریزی شد که ایران در ازای ارائه مواد پتروشیمی کالاهای اساسی را دریافت کند.
به گفته رئیسی ارتباطات علمی و فناوری از موضوعات دیگری بود که در این سفر مورد پیگیری قرار گرفته است و در این زمینه در هر سه کشور دفتری برای آشنایی فناوری در ایران بازگشایی شد.
وی با اشاره به ارتباطات مردمی در این سفر عنوان کرد: در هر سه کشور ارتباطات مردمی و نخبگانی داشتیم و با فعالان اقتصادی نشست هایی برگزار شد و بازرگانان و فعالان اقتصادی برای تقویت و فعالسازی بازار بین ایران و آفریقا اعلام آمادگی کردند و قرار شد مشکلات مطرح شده و برخی موانع احتمالی برطرف شود. می بایست با قاره آفریقا بیش از گذشته هم در حوزه در سیاسی و هم اقتصادی و فرهنگی کار صورت گیرد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تقویت همکاری های دوجانبه با این کشور ها منتهی همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد شد گفت: مواضع مشترکی با این کشور ها در مبارزه با یکجانبه گرایی و حقوق بشر و حفظ کیان خانواده و مبارزه با ناهنجاری های اخلاقی و مبارزه با جرایم سازمان یافته داریم.
آیت الله رییسی ارتباطاتی که تاکنون با این قاره وجود داشته را کافی ندانست و تاکید کرد: کنیا دروازه شرق آفریقاست و ارتباط با این کشور بسیاری از ارتباطات را تقویت می‌کند. هرکدام از این سه کشور جایگاهی داشتند که برای ایران حائز اهمیت است.
وی افزود: معتقدیم جهان محدود به غرب نیست و بنای ایران ارتباط با تمامی جهان است همان‌قدر که قاره آمریکا و آسیا دارای اهمیت است قاره آفریقا نیز دارای اهمیت است.
گفتنی است؛ رئیس جمهور در سفر رسمی به ۳ کشور قاره آفریقا، با رؤسای جمهور و دیگر مقامات عالی‌رتبه کشورهای «کنیا، اوگاندا و زیمباوه» دیدار و گفتگو کرد.
در این سفر که در راستای توسعه روابط و ارتقای سطح مناسبات با کشورهای دوست و همسو در قاره آفریقا در زمینه‌های مختلف انجام گرفت، در مجموع ۲۱سند همکاری به امضا رسید.
بازدید و افتتاح خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا و اوگاندا، بازدید از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در اوگاندا و دیدار با تجار و فعالین اقتصادی از دیگر بخش‌های سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا بود.
  • نویسنده :
  • منبع :