۱۹ دی: سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر ضرورت ساماندهی اتباع خارجی گفت: مطابق با قانون اتباع بیگانه مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.
به گزارش ایرنا، محمد محمدی با بیان اینکه اتباع خارجی در ایران را عمدتا شهروندان افغانستانی تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: اکنون سازمان تامین اجتماعی با وزرات کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک همکاری مشترک را در قالب تفاهمنامه دنبال می‌کند که بر اساس آن همه اتباع خارجی در ایران باید ساماندهی شوند.
وی توضیح داد: در واقع تمامی اتباع بیگانه که در کارگاه‌های داخل ایران اشتغال داشته باشند؛ «کارت آمایش» یا پاسپورت و کارت اقامت دریافت می‌کنند.
محمدی ادامه داد: هفته گذشته نیز جلسه‌ای از طرف معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی با دفتر کفالت افغانستان در ایران برگزار و تفاهمات ارزشمندی انجام شد. در این دیدار نیز مقرر شد، همه اتباع خارجی که در پایگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند، فهرست‌برداری شده و همانند کارگران و کارفرمایان ایرانی بیمه شوند.
سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: این کارگران در صورتی که بیمه نشده باشند و مالیات پرداخت نکنند در حقیقت جایگزین کارگر ایرانی شده‌اند. امروزه این جمعیت در عرصه‌های متعدد اعم از از مبلمان‌سازی تا باغات کشاورزی فعالیت کرده و در تمامی حوزه‌های کشور وارد شده‌اند و بر این اساس باید ساماندهی شوند.
وی یادآور شد: قبل از سال ۸۴ یک دستور اداری مبنی بر بیمه شدن اتباع خارجی صادر شد، اما مجددا مقرر شد که دستور مذکور اصلاح شده و این جمعیت بیمه نشوند. اکنون نیز ۸۰۰ هزار شهروند افغانستانی (دارای پاسپورت) در ایران زندگی می‌کنند که حدود ۴۰ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند.
محمدی اظهار داشت: برخی از اتباع افغانستانی نیز فاقد کارت اقامت بوده و در حقیقت به شکل قاچاقی وارد کشور شده‌اند، ساماندهی این جمعیت نیز در اختیار نهادهای امنیتی و وزارت کشور است.
سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخورداری اتباع خارجی از بیمه بیکاری نیز گفت: مطابق با قانون کشور، اتباع بیگانه از شمول بیمه بیکاری خارج بوده و نمی‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند. در اغلب کشورها نیز این ضابطه (عدم برخورداری اتباع بیگانه از بیمه بیکاری) اجرا می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :