19 دی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از تعامل و همکاری تهران و مسکو در خصوص هواپیمای مسافربری«سوخو سوپرجت ۱۰۰» خبر داد.
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که ایران در حال همکاری با روسیه درخصوص هواپیماهای مسافربری«سوخو سوپرجت ۱۰۰» است.
جلالی بدون پرداختن به جزئیات این همکاری خاطرنشان کرد: ما درحال حاضر درخصوص یک هواپیمای مسافربری همکاری می‌کنیم و این هواپیما«سوخو سوپرجت ۱۰۰» است، طبیعتا این هواپیما خوب است و روسیه برخی قطعات آن را از غرب وارد کرده است.
سفیر ایران گفت که تهران و مسکو می توانند همکاری خوبی در زمینه هواپیمایی با هم داشته باشند و ما با جدیت در این خصوص در حال فعالیت هستیم.
بر اساس این گزارش، در آوریل ۲۰۱۸ شرکت سوخوی روسیه یادداشت‌های تفاهمی برای تحویل ۴۰ فروند هواپیما سوخو سوپرجت ۱۰۰ به دو شرکت هواپیمایی ایران امضا کرد.
الکساندر روبتسوف، رئیس شرکت سوخو در آن زمان تاکید کرد که واردات چنین هواپیماهایی مشمول تحریم های آمریکا نمی شود.
در این گزارش آمده است که در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که تهران و مسکو درخصوص اجرای پروژه های مشترک به ویژه در زمینه صنعت هواپیمایی به توافق رسیدند.
از سوی دیگر، الکسی ددوف، سفیر مسکو در تهران در گفت‌وگو با اسپوتنیک در ماه فوریه تاکید کرد که تهران و مسکو به رایزنی های خود درخصوص گسترش همکاری های متقابل در بخش هواپیمانی که برای دو طرف سود دارد ادامه می دهند و برای رسیدن به توافقات لازم به زمان بیشتری نیاز داریم.

  • نویسنده :
  • منبع :