19 دی: شبکه راشا تودی در گزارشی تحلیلی با اشاره به موفقیت‌های اخیر ایران در عرصه بین‌الملل و اقتصادی تاکید کرد که تحریم‌های جدید انگلیس علیه تهران چندان تاثیری نخواهد داشت و اقدامی پوچ است.
شبکه خبری راشا تودی در گزارش خود با اشاره به تصمیم اخیر دولت لندن برای اعمال رژیم تحریم‌های جدید علیه ایران که توسط جیمز کِلورلی، وزیر امورخارجه انگلیس اعلام شد، تصریح کرد: وزارت امورخارجه آمریکا پس از اعلام این خبر به سرعت از آن استقبال کرد و خواستار اقدام مشابه سایر شرکای واشنگتن علیه تهران شد اما علی‌رغم عزم جدی لندن برای وضع این تحریم‌های جدید، واقعیت این است که این اقدام تاثیر چندانی بر وضعیت کنونی ایران ندارد.
این شبکه در ادامه به خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های سخت اقتصادی علیه این کشور تاکید کرد: از آنجایی که انگلیس، برخلاف هم‌پیمان خود، یعنی آمریکا جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهانی ندارد، بعید است که این تحریم‌ها هیچ کمکی به تغییر وضعیت موجود کند.
راشا تودی دلایل ناکارآمد بودن تحریم‌های انگلیس علیه ایران را ناشی از دستاوردهای اخیر این کشور در عرصه اقتصادی و بین‌الملل دانست و نوشت: ایران به تازگی به عنوان عضو کامل سازمان همکاری شانگهای (SCO) پذیرفته شده است. جمهوری اسلامی به دنبال راه‌هایی برای کاهش تاثیر سال‌های اخیر دوری از اقتصاد جهانی بوده است، چیزی که عضویت در سازمان شانگهای می‌تواند به خوبی به آن کمک کند. تهران همچنین به جایگاهی در ائتلاف اقتصادی بریکس چشم دوخته است که تمام کشورهای عضو از آن حمایت کرده‌اند. علاوه‌ بر این، ایران و روسیه قراردادی را برای ساخت یک خط ریلی به عنوان بخشی از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) امضا کرده‌اند. سرمایه‌گذاری در ایران افزایش یافته و همکاری بین‌المللی این کشور نیز در حال رشد است و به آن اجازه می‌دهد راه خود را دور از دیکته‌های غرب طی کند.
این شبکه خبری روس در این گزارش تحلیلی در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم‌های جدید علیه ایران بی تاثیر است، دلیل لندن برای اعمال آن چیست؟ تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که آمریکا و شرکای غربی آن نسبت به موفقیت‌های ایران خشمگین باشند، از این رو به دنبال راهی برای تضعیف یا خشمگین کردن آن هستند. بریتانیا همراه با متحدان غربی خود همچنان از واشنگتن در مورد مسائل مربوط به ایران پیروی می‌کند اما تلاش برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران از سوی لندن به عنوان اساسی برای وضع تحریم‌های جدید و تکرار اتهامات بی‌اساس همیشگی درخصوص دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تنها رفتارهای قهری پوچ و بی‌فایده هستند.
راشا تودی همچنین به همراهی انگلیس با دولت‌های کانادا، اوکراین و سوئد برای طرح شکایت علیه ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری PS۷۵۲ متعلق به خطوط هوایی اوکراین اشاره کرد و افزود: اگرچه ادعاهایی مبنی بر عدم شفافیت از سوی تهران وجود دارد، مقامات ایرانی ده نفر را به اتهام شلیک نادرست موشک‌های پدافند هوایی به این هواپیما که در نتیجه آن ۱۷۶ سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند به زندان محکوم کردند. چند روز پیش از این حادثه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا علناً تهدید کرده بود که به بیش از ۵۰ هدف در داخل ایران از جمله مکان‌های فرهنگی حمله خواهد کرد.
به نوشته راشا تودی، بریتانیا در همه موارد از پذیرفتن هر گونه مسئولیتی در قبال تخلفات خود امتناع و در انجام خواسته‌های واشنگتن پافشاری می‌کند و در زمانی که بحران هزینه‌های زندگی، مردم این کشور را آزار می‌دهد به ایران می‌تازد. دولت بریتانیا تصمیم می‌گیرد وقت خود را صرف سخنرانی در جهان کند، در حالی که از اتخاذ رویکردی که شرایط زندگی و آینده‌ای با ثبات را برای شهروندان خود فراهم کند، امتناع می‌ورزد.
این شبکه در پایان تاکید کرد که دسیسه‌های خیالی بریتانیا در مورد تغییر نظام در تهران کمکی نمی‌کند و تلاش برای مشروعیت زدایی از ایران نیز تنها واکنشی غیرضروری ایجاد می‌کند، در عین حال به کشورهای خارج از غرب نشان می‌دهد که همان استکبار غربی آن را نسبت به درگیر شدن در نظم چند قطبی در حال ظهور کور می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :