19 دی: وزیر اقتصاد با اشاره به توافقات انجام شده در کمیسیون مشترک ایران و چین در پکن برای عملیاتی شدن پروژه‌های سفر رئیس جمهور، گفت: از بین فهرست طولانی پروژه‌های سرمایه‌گذاری تعدادی به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری به طرف چینی معرفی و موافقت شد.
سید احسان خاندوزی در برنامه تلویزیونی درباره جزئیات سفر به چین و توافقات کمیسیون مشترک دو کشور، اظهار داشت: رئیس جمهور در زمستان سال قبل سفر مهمی به پکن داشتند و توافقات خوبی با رئیس جمهور چین در این سفر انجام شد که اجرایی و عملیاتی شدن آن برای آنکه منافع اقتصادی کشور را تامین کند نیازمند پیگیری‌های از سوی وزارتخانه های مختلف بود که در ۵ ماه گذشته انجام شد.
وی ادامه داد: موفق شدیم روز پنجشنبه گذشته نخستین کمیسیون مشترک را بعد از ۴.۵ سال، بین ایران و چین برگزار کنیم.
وزیر اقتصاد گفت: چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و بیشترین مقصد صادرات کالاهای ایرانی و بخش عمده ای از واردات ما با چین است و به طور دقیق، این کشور در مجموع تجارت بدون نفت ایران سهم ۲۴ درصدی را در بین شرکای تجاری ایران داشته است.
خاندوزی ادامه داد: نخستین جلسه کمیسیون مشترک با حضور نماینده وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون، وزارتخانه‌های نفت، کشاورزی، مسکن و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک، سازمان امور مالیاتی و وزارت امور خارجه با مشارکت جدی طرف مقابل برگزار شد و درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند.
وی تاکید کرد: ما هم در حوزه تجارت بین دو کشور ظرفیت‌هایی خوبی داریم و بسیاری از صادرکنندگان ایرانی برای صادرات برخی کالاهای خود به چین نیاز به مجوزهایی دارند که طرف چینی با صادرات آن کالاها از ایران به چین موافقت کرد و هم در حوزه سرمایه گذاری فهرستی بود که باید مورد موافقت دو دولت قرار می گرفت.
وزیر اقتصاد بیان کرد: در کنار مذاکرات دولتی، جلسه بسیار خوبی اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین که بخش خصوصی دو کشور است در پکن با حضور پررنگ شرکت‌های چینی برگزار شد و برخی شرکت‌های ایرانی هم موانع و مشکلاتی داشتند که طرف چینی قول مساعد آن موانع و مشکلات را برطرف کند.
خاندوزی همچنین درباره اولویت‌های سرمایه‌گذاری، گفت: با توجه به اینکه وزارتخانه های مختلف درخواست سرمایه گذاری‌های متعددی داشتند اما اما دولت مصر بود که با اولویت بندی این کار انجام شود، از بین فهرست طولانی پروژه‌های سرمایه گذاری تعدادی به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری به طرف چینی معرفی و مورد موافقت قرار گرفت که در زمینه‌های متعددی از جمله حوزه انرژی، صنایع معدنی و کشاورزی است و البته یکی دو پروژه اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان نیز در این اولویت‌ها وجود دارد.
وی تاکید کرد: در کنار جلسه کمیسیون دیدار سازنده ای هم با رئیس چینی کمیسیون ایران برگزار شد که در آنجا به طور مصداقی و موردی برخی موانعی که باید از سمت دو کشور رفع شود، مورد تاکید قرار گرفت.
وزیر اقتصاد در پایان گفت: در مجموع فضای سازنده ای فراهم شد و امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم نتایج سفر رئیس جمهور را به صورت عملیاتی در پروژه‌ها شاهد باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :