19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تصاویر دوربین تله‌ای این اداره از حضور و زیست گونه باارزش پلنگ در منطقه شکارممنوع "ریوند" در شهرستان سبزوار حکایت دارد.
مهدی اله‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست سبزوار و نصب دوربین‌های تله‌ای در نقاط حساس و کارشناسی شده با همکاری سازمان مردم نهاد زیست محیطی مرکز همیاری، تحقیقاتی و بازپروری حیات وحش حکیم سبزواری، برای چندمین بار حضور پلنگ ایرانی در منطقه شکارممنوع ریوند را به اثبات رسانده است.
وی با بیان اینکه پلنگ یک گونه چتر و مهم در راس هرم غذایی یک اکوسیستم قرار دارد، اضافه کرد: وجود این گونه با ارزش در یک زیستگاه نشانه پویایی زیست بوم منطقه است و نشان از این دارد که هنوز اکوسیستم به علت دخالت‌های بیش از حد انسانی از بین نرفته است و جای امیدواری برای حفظ و احیای زیست بوم منطقه وجود دارد.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی کنترل نسل علفخواران را از ارزش های اکولوژیکی پلنگ برشمرد و اظهار کرد: از جمله تهدیداتی که نسل این گونه بسیار ارزشمند را طی چند دهه اخیر در معرض خطر قرار داده است می توان به شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه‌های این گونه اشاره کرد.
وی افزود: کم شدن جمعیت این گونه ارزشمند، موجب افزایش خسارات ناشی از ازدیاد جمعیت گونه های زیان آور به عرصه کشاورزی شده است.
اله‌پور با قدردانی از همکاری سازمان های مردم نهاد و مردم فهیم و دوستدار محیط زیست در خراسان رضوی در ثبت و حمایت از گونه‌های کمیاب و با ارزش استان، از عموم مردم درخواست کرد تا نسبت به حفاظت از انفال و گونه های ارزشمند طبیعت حساس بوده و خدمتگزاران خود را در ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها یاری کنند.
پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید، جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.
منطقه شکارممنوع ریوند شامل ارتفاعات غرب شهرستان سبزوار، ۷۵ هزار و ۱۰۸ هکتار وسعت دارد که به لحاظ برخورداری از سیمای طبیعی کوهستان، دشت و تپه ماهور، از زیستگاههای ارزشمند خراسان رضوی محسوب می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :