19 دی: شهردار قم از اهدای ملزومات مختلف فرهنگی و کاربردی مناسب برگزاری عزاداری در ماه محرم به ۱۶۵ مسجد در قم خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی شهرداری، توجه به برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم‌های مذهبی و دینی در سطح شهر است.
سید مرتضی سقاییان‌نژاد روز دوشنبه در نود چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بیان کرد:‌ هر سال همزمان با ایام عزاداری سالار شهیدان، شاهد حضور پرشور هیات های عزاداری در خیابان های شهر هستیم که با برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع نذورات ارادت خود به اهل بیت(ع) به ویژه حضرت امام حسین (ع) را نشان می دهند.
وی ادامه داد: امسال ۳هزار نفر بسیج شدند پاکی محیط را در ایام عزای سالار شهیدان را در شهر ایجاد کنند تا بهترین فضا را برای عزاداران و هیات های مذهبی مهیا شود.
شهردار قم همچنین از اهدای ملزومات مختلف فرهنگی و کاربردی مناسب برگزاری عزاداری در ماه محرم به ۱۶۵ مسجد در قم خبر داد.
وی گفت: یکی از سیاست‌های اصلی شهرداری، توجه به برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم‌های مذهبی و دینی در سطح شهر است.
سقاییان نژاد با بیان اینکه در این راستا نقشی که برای مدیریت شهری و شهرداری مناطق تعریف شده است، نقش تسهیل‌گری و همراهی با مراکز و مجموعه‌های مردمی شهر است، افزود: هیئت‌های مذهبی در این عرصه نقش بسزایی در برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌های دینی در سطح شهر دارند و محله محوری مبنای اصلی برنامه های شهرداری است.
وی اظهار کرد: شهرداری وظیفه خود می‌داند که در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم دینی خاصه آئین‌های ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) در کنار هیئت‌های مذهبی منطقه باشد.
وی درادامه بر اهمیت ایمنی شهر در ایام عزاداری تاکید و بیان کرد:‌ توصیه های ایمنی در مساجد و تکایا در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و انجام اقدامات لازم در این خصوص توسط شهرداری ها، سازمان ها، واحدهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ها بسیار مهم و مورد توجه است.
شهردار قم گفت:‌ برنامه‌ریزی لازم برای اجرای برنامه‌های پیشگیری و آمادگی برای کنترل حوادث و سوانح احتمالی در ایام محرم سال جاری، ارائه آموزش های مقدماتی ایمنی و آتش نشانی به متصدیان مربوطه در مساجد و تکایا و بازدید، بررسی و نظارت بر ایمنی مساجد و تکایا انجام می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه ناایمنی مراتب به متولیان مربوطه تاکید شده است.
وی گفت:‌ باید تسهیلات در اختیار مساجد، تکایا و هیات مذهبی قرار گیرد و تا بتوانند برنامه های خود را به خوبی برگزار کنند و شهرداری باید در این زمینه به طور جدی تقش آفرینی کند.
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: شهرداری همزمان با محرم از طریق اجرای طرح علمداران خدمت با رویکرد مسجد محوری و با آسیب شناسی مشکلات سال های قبل در ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا خدمات ارائه می دهد.
مهدی اصفهانی مقدم، افزود: رویکرد مسجد محوری برای افزایش مشارکت مردم در نظر گرفته شده و تجربیات گذشته نشان داده است که مردم در مساجد مشارکت بسیار خوبی دارند.
اصفهانی مقدم ادامه داد:‌ برنامه خیمه ای به وسعت شهر با هدف اهدا اقلام نیازمند به ۱۶۵ مسجد نیز از برنامه ها معاونت خدمات شهری شهرداری قم است.
وی افزود:‌ آیین اهتزار پرچم های مرتفع نیز در مناطق مختلف اجرا می شود.
وی به مدیریت پسماند در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اشاره و بیان کرد: سه هزارنفر از کارکنان شهرداری با ۲۷۰ دستگاه مکانیزیه به جمع آوری پسماندها می پردازند.
اصفهانیان، تسهیل عبور و مرور آماده باش تمام تاکسیرانی و اتوبوسرانی و در عاشورا و تاسوعا، ۱۲۰ بازدید از مساجد و تکایا، شارژ کپسول های آتش نشانی، نصب ۲ هزار متر مربع بنر با موضوع محرم و امر به معروف و نهی از منکر و اکران تبلیغات محیطی ۸۰۰ دقیقه در روز و فضا سازی بوستان ها از دیگر اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری قم در ایام محرم ذکر کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :