۱۹ دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ۶۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: برای نخستین بار رکورد ۶.۵ ترابیت بر ثانیه برای ترافیک تولید داخل در نظر گرفتیم که حاصل آن استفاده مردم از سکوهای داخلی است.
سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور از عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
پور ابراهیمی در بیان سوال خود گفت: دلیل ضعف عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های عملیاتی از جمله توسعه ارتباطات و فناوری، توسعه بسترها و شبکه‌های مخابراتی، تأمین زیر ساخت‌های استفاده از اینترنت و نظارت بر عملکرد اپراتورها چیست؟
در ادامه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال به ارایه گزارشی از عملکرد خود در دو سال گذشته در این وزارتخانه راهبردی پرداخت و گفت: برای نخستین بار جزایر خلیج فارس را با فیبر نوری به سرزمین مادری متصل کردیم برای این کار بیش از ۱۵۰ کیلومتر کابل کشی در زیر دریا انجام شده است.
وی افزود: خوشبختانه دسترسی به اینترنت در این سه جزیره برای مردم افزایش یافته و ارتباطات آنها کاملا پایدار شده است.
زارع پور در ادامه از راه اندازی ۶۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت خبر داد و گفت: برای نخستین بار رکورد ۶.۵ ترابیت بر ثانیه برای ترافیک تولید داخل در نظر گرفتیم که حاصل آن استفاده مردم از سکوهای داخلی در یک سال گذشته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روش مختلفی برای دور زدن سرویس هایی که آمریکایی ها تحریم کرده بودند، در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها ۱۰۰ هزار سرویس پرکاربرد را برای ایران ممنوع کردند و ما تلاش کردیم تا این مشکل رفع شود و برنامه نویسان و نخبگان توانستند بدون نیاز به فیلترشکن از این سرویس ها استفاده کنند.
۴۰ میلیون نفر از پیام رسان‌های داخلی استفاده می کنند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: برای تاخیر انجام بازی‌های یارانه‌ای سرویس ویژه گیمرها راه‌اندازی شده‌است؛ امروز پیام رسان‌های داخلی مورد اقبال قرار گرفتند و بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.
زارع پور با بیان اینکه پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد در ابتدای دولت به ۶۲ درصد رسیده است، گفت: در یک دهه گذشته حدود ۲۳ درصد در این حوزه فعالیت شده و امروز بیش از ۶۲ در این حوزه به رشد رسیدیم. همچنین خدمتی برای اینترنت سالم برای کودکان طراحی کردیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اداره پست در این مدت ۳۵۰ میلیون مرسوله را در نقاط مختلف کشور جا به جا کرده است، یادآور شد: همچنین بخش‌های مختلف جدید مانند پست بانک در بخش‌های مختلف از جمله روستاها طراحی شد و ۴ هزار و ۳۰۰ روستا جدید در نقاط صعب العبور به شبکه اینترنت متصل شدند.
وی ادامه داد: بیش از ۱۵ میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند فعالند که بیش از ۳ هزار خدمت دولتی ارایه می کند.
زارع پور با اشاره به راه اندازی فیبر نوری برای کسب و کارها گفت: اکنون ۳.۵ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری هستند و انتظار می رود این رقم تا پایان سال به هشت میلیون خانوار افزایش یابد.
وی با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی در این مدت از ۶.۴ به ۷.۵ درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش فضایی نیز کار مشترکی با دیگر دستگاه های کشوری و لشکری در حال انجام است و در  ۲۲ ماه گذشته ۷ پرتاب فضایی انجام دادیم و حتی برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران به تصاویر ماهواره ای رنگی با وضوح یک متر دست یافت.
زارع پور با یادآوری اینکه یکی از برنامه های اعلام شده در جلسه رای اعتماد اتصال تمام روستاها به شبکه ملی اطلاعات بود، گفت: آمار اتصال 90 درصدی روستاها به اینترنت که وزارت ارتباطات  دولت گذشته ارایه کرده بود، درست نبود و طبق آمار حدود ۷۹ درصد روستاها به اینترنت متصل هستند.
وی با بیان اینکه اختلاف ۱۰ درصدی در آمار به معنای این است که چهار هزار روستا فاقد اینترنت هستند، گفت: امروز بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ روستا به اینترنت متصل شده اند و قول می دهیم تا پایان سال هیچ روستای بالای ۲۰ خانوار نخواهد بود که به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت دسترسی نداشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: وزارت ارتباطات در حال انجام پروژه بزرگ فیبر نوری و کسب و کارهاست که حدود ۱۰ سال پیش باید تمام می‌شد؛ امروز حدود ۳.۵ میلیون خانوار در ۱۰۰ شهر تحت پوشش قرار گرفتند.
زارع پور با اشاره به نارضایتی از عملکرد شرکت مخابرات در برخی استانها، یادآور شد: در همه استانها اپراتور دوم در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه در استان کرمان اپراتور دوم طراحی شده است، تصریح کرد: شبانه روزی عملیات فیفرکشی و حفاری انجام شده است و ان شا الله تا پایان دولت ۸۰ درصد خانورها را تحت پوشش قرار خواهیم داد که کار بزرگی در زیر ساخت توسعه کشور در ۴ دهه آینده است.
  • نویسنده :
  • منبع :