۱۹ دی: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وضعیت بازار سرمایه را نابه سامان دانست و خواستار برگزاری جلسه فوق العاده با حضور وزرای نفت، صمت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای رسیدگی به آن شد.
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس با اشاره به بندهای ۸ و ۱۲ اصل سوم قانون اساسی اخطار داد که شرایط بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور دچار وضعیت خاص شده است.
پورابراهیمی با یادآوری اینکه میلیون‌ها نفر در بازار سرمایه ذینفع هستند که در این زمینه می توان به 50 میلیون نفر ذینفعان سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: تصمیم‌های غیرراهبردی و غیرکارشناسی دولت سبب چالش در بازار سرمایه شده است و با حجم عظیم انتقادات مردم روبرو شده‌ایم.
وی با طرح این ادعا که برخی وزارتخانه‌ها مانند صمت و نفت با نگاه بخشی سبب شدند مردم در بازار سرمایه متضرر شوند، اظهار داشت: دیروز (26 تیر) به جز یکی دو مورد، سهام همه شرکت‌ها در بازار سرمایه منفی بود.
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: درخواست می‌کنم وزرای نفت، صمت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه بودجه به کمیسیون اقتصادی آمده و جلسه فوق العاده برگزار شود تا با تعدیل تصمیم‌ها، وضعیت بازار بهبود یابد.
پورابراهیمی همچنین بیان کرد: شاخص بازار سرمایه به شاخص قبل از سال ۱۴۰۱ بازگشته و عملاً در بازده منفی در سال ۱۴۰۲ قرار داریم که این مسئله قطعاً به صلاح کشور نیست و باید برای آن تصمیم‌گیری شود. البته اقدامات خلافی نیز انجام شده که در قالب اعمال ماده ۲۳۴ و ارجاع پرونده آن به دستگاه قضایی در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.
عبدالرضا مصری نایب رییس اول مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، این اخطار را وارد ندانست ولی در عین حال محتوای سخنان پورابراهیمی را تایید کرد و خواستار توجه دولت به بازار سرمایه و جلوگیری از زیان دیدن مردم شد.
  • نویسنده :
  • منبع :