19 دی: اسناد قضایی که روز سه‌شنبه از سوی دادگاهی در آفریقای جنوبی منتشر شد حاوی سوگندنامه سیریل رامافوسا رئیس جمهور این کشور است که وی در این سوگندنامه بیان کرده است: دستگیری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام جنگ علیه مسکو است.
به گزارش تارنمای خبری ویون، آفریقای جنوبی در حال حاضر با موضوع میزبانی از پوتین برای نشست آتی بریکس در ژوهانسبورگ درگیر است. این موضوع به ویژه با توجه به ادامه جنگ در اوکراین اهمیت پیدا کرده چرا که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رئیس جمهور روسیه را به دلیل مسائلی در ارتباط با همین جنگ صادر کرده است.
پوتین به اجلاس سران بریکس که ماه آینده برگزار می‌شود دعوت شده است اما در صورت حضور وی در این اجلاس، از آفریقای جنوبی انتظار می‌رود که به عنوان یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی، به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی عمل کرده و رئیس جمهور روسیه را دستگیر کند.
این موضوع به یک معضل دیپلماتیک برای دولت مستقر در آفریقای جنوبی تبدیل شده است و حزب اصلی مخالف دولت این کشور به نام «اتحاد دموکراتیک» (DA) نیز با استفاده از فرصت پیش آمده با کشیدن این موضوع به دادگاه‌های این کشور سعی دارد با اصرار بر لزوم دستگیری پوتین و تحویل وی به دیوان کیفری بین‌المللی از سوی دولت رامافوسا، وی را در گوشه رینگ گیر بیندازد.
در همین حال رامافوسا در پاسخ به درخواست حزب اتحاد دموکراتیک این کشور برای دستگیر کردن پوتین، با امضای سوگندنامه در دادگاه، درخواست این حزب را غیرمسئولانه توصیف کرد و انجام آن را مساوی با در خطر قرار دادن امنیت ملی آفریقای جنوبی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه مسکو به صراحت اعلام کرده است که دستگیری رئیس‌جمهور روسیه اعلام جنگ علیه این کشور است، تاکید کرد: پذیرفتن خطر درگیری نظامی و جنگ با روسیه، با قانون اساسی آفریقای جنوبی مغایرت دارد.
رامافوسا با تاکید بر اینکه عمل کردن به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی و دستگیری پوتین، امنیت، صلح و نظم در آفریقای جنوبی را در معرض خطر قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که به نحوی از اجرای حکم این دادگاه معاف شویم.
آفریقای جنوبی رئیس کنونی گروه بریکس است، گروهی متشکل از کشورهای سنگین وزن که شامل برزیل، روسیه، هند و چین نیز می‌شود و خود را به عنوان تعادلی در برابر سلطه اقتصادی غرب می‌بیند.
حکم بازداشت پوتین به اتهام انتقال غیرقانونی کودکان اوکراینی به روسیه توسط مسکو از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شده است.
پل ماشاتیله معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی در مصاحبه‌های اخیر خود با رسانه‌های محلی گفته است که دولت تلاش می‌کند پوتین را متقاعد کند که از حضور فیزیکی در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی صرف‌نظر کند اما این تلاش‌ها تاکنون بی نتیجه بوده است.
سوگندنامه رامافوسا که در ماه ژوئن امضا شد، در ابتدا مهر «محرمانه» خورده بود اما پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر انتشار عمومی مدارک مرتبط به این پرونده، روز سه‌شنبه در رسانه‌های این کشور منتشر شد.
در همین حال پوتین و رامافوسا روز شنبه (۱۵ جولای / ۲۴ تیر) تلفنی با یکدیگر صحبت کردند. در طول این تماس، پوتین به رامافوسا گفت که هدف اصلی توافق غلات با اوکراین محقق نشده است.
این قرارداد که ترس از بحران جهانی غذایی ناشی از جنگ در اوکراین را کاهش داده بود، روز دوشنبه منقضی شد و روسیه اعلام کرد که به مشارکت خود در این توافق پایان داده است.
  • نویسنده :
  • منبع :