19 دی: وزارت خارجه عراق اعلام کرد که تحققیات درباره حادثه آتش زدن سفارت سوئد در بغداد را آغاز کرده است.
وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این اقدام در چارچوب حمله به نمایندگی های دیپلماتیک و تهدید امنیت آنها صورت گرفته است، افزود: ما حادثه آتش زدن سفارت سوئد در بغداد در بامداد امروز پنج‌شنبه را به شدت محکوم می‌کنیم.
این وزارتخانه تاکید کرد که دولت عراق به مقامات امنیتی ذیصلاح دستور داده است تا تحقیقات فوری را انجام دهند و تدابیر امنیتی لازم را به منظور کشف شرایط حادثه و شناسایی عاملان این اقدام و آنها را بر اساس قانون محاکمه کنند.
صدها معترض سحرگاه امروز - پنجشنبه - در اعتراض به احتمال سوزاندن قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند.
تا سحرگاه امروز، نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و همچنان دود از ساختمان بلند بود.
پس از این یورش اکثر تظاهرکنندگان با دخالت نیروهای امنیتی عراق از ساختمان سوئد در بغداد عقب نشینی کردند اما تا اوایل صبح ده ها نفر در اطراف سفارت باقی مانده بودند.
بر اساس اعلام رسانه های عراقی، یورش به سفارت سوئد در واکنش به مجوز دیروز (چهارشنبه ) پلیس سوئد برای تشکیل تجمعی کوچک در روز پنجشنبه (امروز) در مقابل سفارت عراق در استکهلم انجام شده است.
به نوشته رسانه های عراقی بر اساس مجوز پلیس سوئد احتمال اینکه بار دیگر در مقابل سفارت عراق در استکلهم به قرآن اهانت و پرچم عراق سوزانده شود، وجود دارد.
بر این اساس برگزارکننده این تجمع، همان سیلوان مومیکا پناهنده عراقی است که مصادف با روز اول عید قربان، به قرآن کریم اهانت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :