19 دی: وزیر امور خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت که کشورش برای حمایت از متحدان خود در منطقه مصمم است.
جیمز کِلِورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی اندیشکده «اسپن» در ایالت کلرادوی آمریکا بدون اشاره به سیاست‌های مداخله‌جویانه و تفرقه‌افکنانه غرب در منطقه تلاش کرد ایران را به بدرفتاری متهم کند و مدعی شد که ایران در ماه‌های گذشته سعی داشته اقداماتی را علیه امنیت انگلیس انجام دهد.
بنابر گزارش پایگاه خبری جوئیش اینسایدر، کلورلی در ادامه ادعاهای خود که مدرکی برای آن ارائه نکرد تاکید کرد که بریتانیا در تلاش‌های خود برای خنثی کردن رفتارهای مخرب ایران مصمم بوده است.
وی با تکیه بر سیاست‌های ایران هراسی غرب علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: بریتانیا مصمم است که از متحدان خود در خاورمیانه حمایت کند تا اطمینان یابند که هرگز شاهد مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای نخواهند بود.
وزیر امورخارجه انگلیس افزود: ما موضعی سخت و مستحکم در قبال ایران اتخاذ کرده‌ایم. اقدامات ما در واکنش به رفتار آنهاست و اگر خوششان نمی‌آید، می‌توانند و باید رفتار خودشان را تغییر دهند.
کلورلی همچنین بدون ارائه شواهد یا هر گونه سندی مدعی شد که ایران طی ۱۸ ماه اخیر پشت ده‌ها فعالیت خصمانه علیه انگلیس بوده است و دستگاه‌های امنیتی این کشور دست‌کم در ۱۵ مورد تلاش عوامل ایران برای «آدم‌ربایی» در خاک انگلیس را خنثی کرده‌اند.
وی گفت: ما در داخل کشور هدف تهاجمی در سطح خیلی خیلی بالا قرار گرفته‌ایم.
وزارت امورخارجه انگلیس به تازگی در واکنش به آن‌چه اقدامات خرابکارانه ایران در خاک بریتانیا عنوان کرد، طرح‌های جدیدی را برای تحریم مقامات ایرانی تصویب کرد.
این طرح‌های جدید دامنه اقدامات لندن علیه جمهوری اسلامی را گسترش می‌دهد و به فهرست تحریم‌هایی که این کشور علیه ایران به بهانه‌هایی همچون تلاش برای از بین بردن صلح و ثبات در خاورمیانه و فروش و صادرات تسلیحات نظامی به روسیه وضع کرده است، می‌افزاید.
به گزارش ایسنا، غرب که به دنبال بهانه‌هایی برای توجیه شکست‌های خود در جریان جنگ اوکراین است در ماه‌های گذشته تلاش کرده تا با طرح ادعاهای اثبات نشده مبنی بر حمایت نظامی تهران از مسکو در جنگ اوکراین پای ایران را به این مسئله بکشاند. ادعاهایی که مقامات ایرانی قویاً آن را رد می‌کنند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که تهران ماه‌ها پیش از آغاز جنگ اوکراین تنها چند پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است و از نحوه استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین هیچ اطلاعی ندارد.
همچنین واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خوانده و گفته بود که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.
نبنزیا تاکید کرده بود: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز پیشتر در پاسخ به این ادعاهای مقامات غربی و آمریکایی گفته بود: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.
  • نویسنده :
  • منبع :