19 دی: معاون اقتصادی وزارت امور خارجه درباره مشکلات انتقال پول صادرکنندگان، بیان کرد: با کشورهای مشترک المنافع مشکل انتقال پول نداریم و سیستمی در این کشورها نصب می‌کنیم و انتقال پیام را با کشورهای مقابل انجام می دهیم.
مهدی صفری در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان همدان، با بیان اینکه بازار همسایه‌های کشور از دست رفته بودند، اظهار کرد: حدود دوازده سال پیش رابطه تجاری با ترکمنستان ۶ میلیارد بود در دو سال گذشته ۱۲۰میلیارد شده است.
وی با اشاره به تدابیر وزارت خارجه برای ارز آوری برای کشور، تصریح کرد: واردات هم ارز آوری دارد، انتقال تکنولوژی و خودکفا کردن خودمان نیز ارز آوری است.
او با تاکید بر توسعه بازار و در کنار آن ایجاد بازارهای جدید، افزود: در صادرات تثبیت بازار موجود و توسعه بازار و در کنار آن ایجاد بازارهای جدید را خواهیم داشت.
صفری با بیان اینکه در یک سال گذشته بازار چین را به ویژه با محصولات استان همدان ایجاد کردیم، ادامه داد: زعفران، عسل، مرکبات، سیب، کیوی و پای مرغ محصولاتی هستند که در یک سال گذشته به چین صادر شده است؛ به طوریکه پای مرغ می‌تواند سالانه ۳۰۰میلیون دلار درآمدزایی داشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مجوز صادرات ماهی و میگو از چین گرفته شده است، تصریح کرد: این بازار جدیدی است که باید استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه آینده اقتصادی ما در آفریقاست، اظهار کرد: در روسیه و عراق ما می‌کنیم اما در بار یکسره ما هنوز حریف عراقی ها نشدیم تا بار را یکسره کنیم.
صفری با اشاره به اینکه واردات را چند منبعی کردیم، خاطرنشان کرد: واردات ما همیشه از برزیل می‌آمد و انتقال پول نفسمان را گرفته بود اما الان تهاتر با برزیل و چندمنبعی کردن منابع وارداتی را انجام دادیم.
وی یادآور شد: روسیه، ازبکستان و قزاقستان از منابع وارداتی هستند؛ به طوریکه ۷.۵میلیون تن غلات، گندم و روغن از روسیه را آوردیم که ۷۴۰میلیون دلار تفاوت کالایی که از روسیه وارد شده با برزیل بوده است.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از افتتاح بندر کاسپین در هفته دولت خبر داد و افزود: کشتی کانتینربر و رورو برای دریای خزر سفارش داده شده است.
صفری با اشاره به اینکه یکی از کالاهایی که وابسته هستیم مواد اولیه داروهای شیمیایی است، بیان کرد: یک سال است که روی مواد اولیه شیمیایی دارو تمرکز کردیم.
وی با بیان اینکه پل آستارا _رشت از جنگ جهانی موجود بوده است، افزود: ۵۰سال بود که می‌خواستند این پل را بسازند اما در عمر یک سال دولت این پل ساخته شده است و تا چهار ماه دیگر گمرک هم منتقل می‌شود و پل کامل افتتاح خواهد شد. 
این مقام مسئول تصریح کرد: ما به یک جاده نباید وابسته باشیم. بندر کاسپین در هفته دولت افتتاح خواهد شد. اگر مشکلی با آذربایجان پیش بیاید ما مسیرهای دیگری خواهیم داشت اما مطمئن هستیم مشکلی پیش نمی آید و سفر وزیر امور خارجه به آنجا فضای آرامی را ایجاد کرده است.
صفری با اشاره به سوآپ نفت و گاز گفت: سوآپ گاز به ترکیه و عراق در حال انجام است. 
وی با بیان اینکه ما هیچ‌وقت صادرات نفت به آسیای مرکزی نداشتیم، خاطرنشان کرد: یکی از بازارهایی که درحال ایجاد است، بازارهای نفتی در آسیای مرکزی است که پالایشگاه‌های آنها را مطابق نفت خودمان بازسازی می‌کنیم.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از صادرات نیسان آبی به کنیا خبرداد و گفت: هفته‌ای ۴۰۰ دستگاه نیسان آبی به بعضی از کشورهای همسایه صادر می‌کنیم و  سفارش ۱۵هزار دستگاه نیسان آبی به کنیا نیز گرفته‌ایم.
صفری درباره مشکلات انتقال پول صادرکنندگان، بیان کرد: با کشورهای مشترک المنافع مشکل انتقال پول نداریم و سیستمی در این کشورها نصب می‌کنیم و انتقال پیام را با کشور های مقابل انجام می دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :