یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «چرا رئیسی مسئولیت «گشت ارشاد» را نمی‌پذیرد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بلافاصله بعد از آنکه خبرگزاری «تسنیم» به نقل از «سعید منتظرالمهدی»، سخنگوی فراجا نوشته بود که بازگشت «گشت‌های ارشاد» به دنبال «دستور و تأکید رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه» جمهوری اسلامی انجام شده است علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتی نوشت: «رئیس جمهور در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی بارها مردم و مجریان را به ضرورت اجرای قانون توجه داده‌اند و اخیراً نیز در جلسات مختلف از نیروی انتظامی و قوه قضاییه خواستند در چارچوب قوانین موجود نسبت به نظم‌بخشی امور اقدام کنند.» سخنگوی دولت البته در بخش پایانی توییت خود، «شیوه» برخورد با زنانی که تن به حجاب نمی‌دهند را متوجه دولت و شخص ابراهیم رئیسی ندانست و نوشت: «تدبیر شیوه اجرای قانون برعهده قوه قضائیه و ضابطان است.»
اما چرا ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نهایت نمی‌خواهد در غائله «گشت ارشاد» سهمی داشته باشد و پیش از این نمی‌خواهد گشت ارشاد را گردن بگیرد. محمد مهاجری، فعال اصولگرا در این باره به «سازندگی» می‌گوید: این موضوع از یک طرف بی‌تدبیری آقای رئیسی را نشان می‌دهد که نمی‌تواند مسئولیت این اتفاق را بپذیرد. نکته بعدی اینکه دستور نداده، چون این کار به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست و رئیسی این موضوع را می‌فهمد.
او در پاسخ به این پرسش اگر رئیس جمهور دستور بازگشت گشت ارشاد را نداده است، پس چه کسی دستور داده؟ می‌گوید: بنده فرض می‌کنم آقای وحیدی این کار را کردند، در نتیجه از ایشان درخواست می‌کنم یک بعد از ظهر با من در نقاط مختلف شهر تردد کند و از محجبه‌ها بپرسیم که آیا با رفتار پلیسی بی‌حجاب‌ها، باحجاب می‌شوند یا نه! با رفتار پلیسی نمی‌شود کار اخلاقی انجام داد. در موضوع بی‌حجابی ۴۳ سال است مشخص که کم‌کاری کردیم و کاملاً معلوم است که این رویه شکست خواهد خورد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان هم با اشاره به اینکه طرح یادشده با تصمیم مشترک و مستقیم آقایان رئیسی و اژه‌ای اتخاذ شده است، اظهارات برخی از نزدیکان دولت را تعجب‌آور ارزیابی کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :