19 دی: هفدهمین حراج تهران با فروش ۲۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان پایان یافت و یک اثر «بدون عنوان» از سهراب سپهری با قیمت ۲۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رکورد این دوره را شکست.
رویداد «حراج تهران» ویژه «هنر مدرن و معاصر» ۲۸ تا ۳۰ تیرماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد که ۲۸ تا ۲۹ تیر به نمایش آثار و عصر جمعه (۳۰ تیرماه) به بخش حراج آثار اختصاص داشت که با اجرای حسین پاکدل و با حضور علیرضا سمیع‌آذر مدیر حراج تهران و جمعی از گالری‌داران، مجموعه‌داران و فعالان حوزه‌ هنرهای تجسمی برگزار شد.
۱۱۰ اثر از یکصد هنرمند (۷۹ مرد و ۲۱ زن) همچون آیدین آغداشلو، هوشنگ پزشک‌نیا، فرح ابوالقاسم، منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان، فریده لاشایی، سهراب سپهری، محمد احصایی، نصرالله افجه‌ای، حسین زنده‌رودی، سیراک ملکونیان، آنه محمد تاتاری، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، توکل اسماعیلی، احمدرضا احمدی، عباس کیارستمی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه، کوروش شیشه‌گران، پرویز تناولی، کاظم چلیپا، پرویز کلانتری، سعید صادقی و امیرعلی جوادیان چکش در هفدهمین حراج تهران ارایه شد.
یک اثر «بدون‌ عنوان» (پاستل و مرکب روی مقوا) اثر هوشنگ پزشک‌نیا متعلق به سال ۱۳۳۷ قدیمی‌ترین اثر این دوره از حراج تهران بود. همچنین ۲ اثر «بدون عنوان» از سهراب سپهری نقاش فقید در مجموع با بیشینه ۳۳ میلیارد تومان، اثر «بدون‌ عنوان» از کوروش شیشه‌گران با بیشینه ۱۷ میلیارد تومان و تابلو نقاشی‌خط «اندام» اثر حسین زنده‌رودی با بیشینه ۱۳ میلیارد تومان گران‌ترین آثار ارایه شده در هفدهمین حراج تهران بودند که در نهایت یکی از آثار بدون «بدون عنوان» از سپهری با فروش ۲۱میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رکورد این دوره را شکست. همچنین در این دوره ۱۱ اثر به فروش نرسید.
مجموعه حراج تهران در سال ۱۳۹۱ به صورت نهادی مستقل و خصوصی شکل گرفت. این حراج معرفی بهترین نمونه‌های هنر مدرن و معاصر ایران، از هنرمندان پیشگام و نام آشنا گرفته تا جوانان، به مجموعه داران هنری و مخاطبان جهانی را هدف اصلی خود قرار داده است.
مجموعه حراج تهران می‌کوشد پاسخگوی توجه روزافزون علاقه‌مندان به هنر مدرن و معاصر ایران باشد و خرید آثار هنری با کیفیت برتر در گونه‌های مختلف را برای علاقه‌مندان امکانپذیر سازد. تقویت بازار داخلی هنر که زمینه و بستر اصلی بازار جهانی است، از اهداف اصلی حراج تهران است. همکاری گسترده این مجموعه با گالری‌ها و مجموعه‌داران، میتواند مطمئن‌ترین و درست‌ترین راه انتخاب آثار هنری، از جمله نقاشی، مجسمه یا عکس را تضمین کند.
این رویداد هنری هر ساله در دو نوبت؛ تابستان ویژه هنر معاصر و زمستان ویژه هنر مدرن ایران برگزار می‌شود که زمستان سال گذشته برگزار نشد و تیرماه امسال هفدهمین حراج تهران با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
شانزدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران با ارایه ۱۲۰ اثر از ۱۱۷ هنرمند تیرماه سال گذشته با فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برگزار شد و اثر رضا درخشانی با نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸ میلیارد تومان رکورد این دوره را شکست.
  • نویسنده :
  • منبع :