19 دی: رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از کشف پرونده کلاهبرداری تلفنی با موضوع برنده شدن در یک مسابقه تلفنی خبر داد و گفت که مجرمین با بیش از ۲ میلیارد تومان کلاهبرداری، دستگیر شدند.
سرهنگ داود معظمی گودرزی در تشریح این خبر، اظهار داشت: در چندسال اخیر یکی از جرائمی که هرساله با افزایش مواجه است کلاهبرداری های اینترنتی با ترفند و شگردهای جدید است و در همین راستا نیز افرادی تحت عنوان مجری رادیو اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند.
وی اظهار کرد: مجرمین با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباختگان را متقاعد کردند که برای دریافت جایزه خود، کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به آنها اعلام می شود، در مرورگر تلفن همراه خود وارد و اعلام کنند. شکات با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمامی موجودی حساب های بانکی خود شدند.
سرهنگ معظمی گودرزی با اشاره به اینکه در این پرونده هشت متهم دستگیر شدند و مبدا کلاهبرداری نیز از داخل زندان بود، ادامه داد: موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری، متهمین شناسایی و پس از تشریفات قضایی اعضای اصلی این باند هشت نفره دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.
این مقام انتظامی با اشاره به اینکه تعداد شکات این پرونده به بیش از ۶۰ نفر رسیده و همچنان نیز در حال افزایش است، بیان داشت: امسال پنج باند مجرمانه در زمینه کلاهبرداری تلفنی دستگیر شدند که مبدا فعالیت آنها از داخل زندان بوده است و در تماس های تلفنی با مردم و ارائه اطلاعات اولیه، اقدام به کلاهبرداری می کردند.
وی با اشاره به گسترده بودن ابعاد کلاهبرداری این مجرمین، افزود: ممکن است شیوه‌های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی افراد را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد می کنند.
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: هیچ سازمان دولتی اعم از صدا و سیما و اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت مخابرات با استفاده از خطوط شخصی و از بستر شبکه‌های اجتماعی با هیچکس تماس نمی گیرند و صرف استفاده از لوگو یا نشان این سازمانها بر روی پروفایل شخص تماس گیرنده در شبکه های اجتماعی دلیلی بر صحت و تائید منشاء این تماس ها نمی باشد.
به گفته او، شهروندان می توانند هرگونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا به آدرس http:// www.cyberpolice.ir اطلاع رسانی نمایند.
  • نویسنده :
  • منبع :