19 دی: دبیر قرارگاه کشوری طرح نفس (نجات فرزندان سقط) گفت: هم اکنون ۹۵ درصد معادل حدود ۳۵۰ هزار سقط جنین در کشور، سقط جنین جنایی و بدون مجوز پزشکی قانونی است.
محسن ذاکریان شامگاه شنبه در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد مقدس افزود: همچنین سقط خود به خودی یا غیرارادی ۲ درصد معادل ۸۰۰۰ سقط جنین و سقط جنین درمانی با مجوز پزشک قانونی سه درصد معادل حدود ۱۲ هزار مورد از سقط جنین های کشور را به خود اختصاص داده اند.
وی ادامه داد: سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سقط غیرقانونی و روزانه هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد که حدود ۱۰ مورد از این هزار سقط جنین، قانونی است.
مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی با اشاره به این که وزیر بهداشت مهم ترین تهدید پیش روی کشور را موضوع جمعیت دانست گفت: ما چوب یک اقدام شتاب زده را خوردیم. ایران موفق‌ترین کشور در کاهش جمعیت در برنامه تنظیم خانواده در سطح دنیا است؛ برنامه‌ای که قرار بود براساس آن طی ۲۰ سال از شاخص فرزندآوری ۶.۸ به چهار برسیم که متاسفانه این مسیر طی سه سال در کشور پیموده و در نهایت منجر به طرح قانون جوانی جمعیت شد.
ذاکریان با بیان این که افزایش جمعیت چالش های مختلفی دارد افزود: یکی از چالش‌های جمعیتی، سقط جنین و این موضوع در مراکز پیشگیری از سقط جنین سالم نفس در حال پیگیری است. سقط جنین دارای انواع مختلفی از جمله سقط خود به خودی، سقط قانونی با مجوز پزشک قانونی و سقط جنایی است.
وی با بیان این که سقط جنین عمدتاً در بستر خانواده اتفاق می‌افتد ادامه داد: طبق پژوهش‌های شورای عالی فرهنگی در اواخر دهه ۹۰، هفت درصد سقط‌های جنایی مربوط به بارداری های نامشروع است. براساس مشاهدات میدانی میزان سقط جنایی در مشهد پایین است و عمده سقط جنین ها در خانواده و در بارداری های مشروع اتفاق می افتد که این امر نشان از پایین بودن بی بند و باری در جامعه است.
وقوع روزانه ۸۰ سقط جنین سالم در بارداری مشروع زوجین عقد دایم در خراسان رضوی 
مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی اظهار داشت: براساس بررسی های صورت گرفته در ۲ سال گذشته در شهر مشهد، سقط جنین ها نه تنها در بستر خانواده و در بارداری های مشروع و در بستر ازدواج های دایم اتفاق می افتاد.
ذاکریان افزود: سقط فرزند سالم در بارداری مشروع توسط والدین و زن و شوهر ازدواج دایم در سطح کشور روزانه 1000 و در استان خراسان رضوی روزانه ۸۰ و در مشهد روزانه ۴۰ مورد است.
وی ادامه داد: علت این سقط جنین سالم در بارداری های مشروع توسط والدین مسایل اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی، روحی و روانی، باورهای غلط، قانونی و فرهنگی است.
دبیر قرارگاه کشوری طرح نفس (نجات فرزندان سقط) گفت: با توجه به اهمیت مقوله کاهش جمعیت و ضرورت تمرکز فعالیت‌ها روی این موضوع مرکزی با عنوان مرکز جهادی نفس با هدف کار همه جانبه برای جلوگیری از سقط فرزندان سالم توسط والدین در مشهد مقدس در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تاسیس شده است.
ذاکریان هم اکنون در ۳۱ استان در ۱۴۶ شهرستان مرکز نفس راه اندازی شده است افزود: حمایت های مراقبتی، مراقبت های بارداری، زایمان و مراقبت طفل تا پایان ۲سالگی از جمله حمایت هایی است که در این مرکز به زنان بارداری که قصد سقط جنین دارند ارایه می شود.
وی ادامه داد: در صورت اجرای موفقیت آمیز طرح جوانی جمعیت در مرکز جهادی نفس، پیشگیری حداقل ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد سقط جنین در سطح کشور سالانه شاهد پیشگیری از ۳۶ هزار تا ۱۸۰ هزار سقط فرزند و در خراسان رضوی شاهد پیشگیری از ۱۰۰۰ و ۸۰۰ تا ۹۰۰۰ سقط فرزند در سال خواهیم بود.
مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی اظهار داشت: در کشور روزانه ۳۰ انصراف از سقط در مراکز نفس رقم می خورد. در مشهد طی ۲ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ مادر باردار از سقط جنین منصرف شدند.
  • نویسنده :
  • منبع :