19دی: رییس کل دادگستری هرمزگان با صدور یک دستور ویژه جدید خواستار شناسایی عوامل و مقصران دولتی و غیردولتی حادثه انفجار تانکر حمل بنزین (یکشنبه اول مرداد) در تونل تنگه زاغ و اقدام برای جبران خسارات آن شد.
مجتبی قهرمانی روز پنجشنبه در دستوری فوری به دادستان حاجی آباد (حوزه قضایی حادثه) گفته است: ضرورت دارد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان حاجی آباد بررسی کند با توجه به ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌های حامل سوخت آیا شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ناظر بر این موضوع اعم از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، دستگاه‌های نظارتی، شرکت های بزرگ حمل و نقل و کارفرمایان در این خصوص دچار قصور یا ترک فعل شده‌اند یا خیر و در صورت تأیید این موضوع، میزان قصور و تقصیر هر یک از آنها چقدر بوده است؟
وی با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های مستقر در خارج از استان، روزانه صدها کامیون جهت حمل بار به جاده های هرمزگان اعزام می‌کنند، گفت: ضرورت دارد در صورتی که مشخص شود کامیون‌های متعلق به این شرکت‌ها در وقوع حادثه مرگبار تونل تنگه زاغ نقش داشته‌اند، نسبت به تعیین میزان قصور و تقصیر آنها اقدام شود.
رییس کل دادگستری هرمزگان تاکید کرد: لازم است در خصوص هر نوع قصور و تقصیر احتمالی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و پیمانکاران آن نیز بررسی‌های لازم صورت گیرد و نتایج آن به سرعت اعلام شود.
رییس شورای قضایی استان تصریح کرد: دادستان حاجی آباد مکلف است در خصوص خسارت‌های مادی که به تونل تنگه زاغ و تأسیسات حیاتی موجود در آن وارد شده، بررسی های لازم را انجام دهد و ضمن شناسایی مقصران و مسببان، نسبت به گرفتن خسارات وارده از آنها اقدام کند.
رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین درباره کامیون‌های متعلق به برخی از شرکت های بزرگ معدنی مستقر در استان‌های همجوار که به صورت روزانه و در حجم بالا به جاده های استان هرمزگان وارد می‌شوند نیز تأکید کرد: با توجه به اینکه مدت سفر کامیون‌های یاد شده مشخص نیست و زمان خاصی نیز برای استراحت رانندگان و بالا بردن ضریب ایمنی آنها پیش بینی نشده، ضرورت دارد اداره کل راهداری استان هرمزگان برای آنها، مدت سفر مشخص کند تا تردد در جاده های استان در ساعات مشخصی انجام شود تا به دلیل عجله رانندگان، ایمنی سفرها کاهش نیابد.
همچنین دادستان حاجی آباد مأمور شد تا با پیگیری ویژه با همکاری شرکت های بیمه نسبت به پرداخت خسارت های جانی و مالی اولیای دم و مالکان وسایل نقلیه دارای پوشش بیمه ای در اسرع وقت اقدام کند.
طبق آخرین اطلاعات دریافتی، در نتیجه وقوع تصادف و آتش سوزی ناشی از آن در تونل تنگه زاغ استان هرمزگان ضمن تخریب بخشی از تأسیسات این تونل، تاکنون پنج نفر جان خود را از دست داده اند و ۲ نفر به شدت مصدوم شده اند که تلاش پزشکان برای مداوای آنان همچنان ادامه دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :