19 دی: میدل ایست آی در گزارشی نوشت که سیستم هماهنگ‌کننده شبکه پاسخ اضطراری سازمان ملل که منجر به نجات جان افراد در طی زمین‌لرزه می‌شود، به دلیل تحریم‌های آمریکا در ایران و سوریه بلوکه شده‌ است.
میدل ایست آی در گزارش خود نوشت، این سیستم آنلاین که برای هماهنگی سریع تیم اعزامی جست‌وجو و نجات و به منزله تفاوت میان مرگ و زندگی افرادی است که در زیر آوار گیر کرده‌اند، در ایران غیرقابل دسترس است.
زمین لرزه ششم فوریه در جنوب ترکیه و شمال سوریه باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر شد اما هزاران نفر توسط تیم جست‌وجو و نجات، زنده از زیر آوار به بیرون کشیده شدند.
این پایگاه خبری نوشت که ایران یکی از کشورهایی است که به طور مداوم در آن زمین‌لرزه به وقوع می‌پیوندد. تهران و حومه آن که قریب به ۱۵ میلیون تن را در خود جای داده‌اند، به عنوان آسیب‌پذیرترین کلان‌شهر در برابر زلزله شناخته می‌شود.
منابع به میدل ایست آی گزارش دادند که بلوکه شدن این سیستم در نتیجه "پیروی بیش از حد" شرکت‌های فناوری آمریکایی از تحریم‌های ایالات متحده - که ایران و سوریه را هدف قرار داده‌اند - رخ داده است. این شرکت‌های آمریکایی نرم‌افزار نقشه‌ای که سیستم سازمان ملل بر پایه آن طراحی شده را ارائه کرده‌اند.
امیر رشیدی، یک محقق حقوق دیجیتال و امنیت اینترنتی در ایران گفت: مشکل با تحریم‌هایی که مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم پیروی بیش از حد شرکت‌های فناوری از تحریم‌ها است. این شرکت‌ها ترس دارند که با جریمه و یا اتهاماتی مواجه شوند.
میدل ایست آی نوشت که شرکت آمریکایی "ازری" اجازه دسترسی محصولاتش به کشورهای تحریم شده توسط ایالات متحده از جمله ایران و سوریه را نمی‌دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :