خبرگزاری رویترز گزارش داد، محموله نفت توقیف شده ایران به دلیل بیم شرکت‌ها از تخلیه آن همچنان برای هشتمین هفته در سواحل تگزاس باقی مانده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، محموله نفت خام ایران که توسط ایالات متحده مصادره شده است به مدت هشت هفته در سواحل تگزاس باقی مانده است و نمی‌تواند تخلیه شود، چراکه شرکت‌های تجاری هراس دارند هر کشتی که آن را حمل کند توسط مشتریان کنار گذاشته شود.
سوئز راجان، یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال است که از ۳۰ ماه مه در نزدیکی گالوستون، در حدود ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) خارج از هیوستون، واقع در ایالت تگزاس لنگر انداخته است و شرکت‌های کشتیرانی از قبول آن خودداری می‌کنند. این نفتکش برای انتقال نفت خام آن به کشتی‌های کوچک‌تر و به یک عامل سبک‌کننده نیاز دارد، زیرا اندازه و وزن آن مانع از ورود مستقیم به بندر می‌شود.
یک فرد مطلع از این موضوع به رویترز گفت: شرکت‌های کشتیرانی نگران هستند که در صورت انتقال نفت خام ایران به کشتی‌هایشان سایر خریداران نفت در سفرهای آینده از کشتی آنها استفاده نخواهند کرد. 
وی با بیان این‌که «نفتکش سوئز راجان هنوز به دنبال شرکتی برای انتقال محموله نفت خام آن است» افزود: تیم حقوقی ما گفت که به هیچ وجه این کار را نکنید.
به گزارش رویترز، شرکت‌های دریانوردی برای جلوگیری از استفاده از نفتکش‌هایی که ممکن است نفت خام را از کشورهای تحریم‌شده حمل کرده باشند، کنترل‌ کشتی‌های چارتر را سخت‌تر کرده‌اند. شرکت‌ها به‌طور معمول، سه یا چهار قرارداد آخر کشتی را بررسی و از قراردادهایی که ممکن است بر سفرهای آینده تأثیر بگذارد اجتناب می‌کنند.
یک کارشناس مسائل صنعت نفت در غرب در این باره گفت: ناتوانی در تخلیه محموله این کشتی تا حدی هم به دلیل ترس از انتقام ایران است زیرا تهران تهدید کرده از هر شرکتی که نفت توقیف‌شده‌اش را تخلیه کند، انتقام خواهد گرفت.
این در حالی است که به گفته این کارشناس، این کشتی دارای تاییدیه‌ها و مدارک لازم ایالات متحده برای تخلیه است.
یک مقام دولت ایالات متحده که خواست نامش فاش نشود، گفت که به دلیل حساسیت موضوع، اسناد دادگاهی که اجازه توقیف را می‌دهد تا زمانی که محموله فروخته نشود به صورت مهر و موم شده باقی می‌ماند.
به گزارش ایسنا، مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته نسبت به تخلیه و فروش این نفت توقیف شده ایران که هم اکنون در سواحل تگزاس آمریکا قرار دارد، هشدار داده‌اند.
سردار علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه دوشنبه در رابطه با کشتی ایرانی توقیف شده توسط آمریکا گفت: آمریکا بارها مرتکب اشتباهات محاسباتی شده و بارها هم به اشتباهات خود پی برده است. اگر دشمنان حماقت کرده و نفتکش ایران را تخلیه کنند مقابله به مثل خواهیم کرد، یکی از سیاست‌های کشور از زمان جنگ تحمیلی تاکنون مقابله به مثل بوده است.
روزنامه وال استریت ژورنال نیز پیشتر گزارش داده بود که شرکت‌های آمریکایی به دلیل ترس از واکنش ایران حاضر نیستند، محموله توقیف شده در نفتکش سوئز راجان را تخلیه کنند.
این روزنامه نوشته بود ‌که دادستان‌های فدرال آمریکا برای به حراج گذاشتن ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف شده ایران که در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس قرار دارد با چالش مواجه هستند زیرا شرکت‌هایی که تخلیه نفت‌کش‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند که آن‌قدر نگران اقدامات تلافی‌جویانه ایران هستند که نمی‌توانند کار تخلیه این محموله را انجام دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :