19 دی: سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هشدارها و توصیه‌هایی را برای برگزاری ایمن مراسم شام غریبان ارائه کرد.
سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با تسلیت ایام عزاداری و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان، با اشاره به مراسم شام غریبان، اظهار کرد: در این شب سنت روشن کردن شمع وجود دارد. توصیه ما به شهروندان این است که اگر قصد روشن کردن شمع در محیط‌های سربسته شامل هیات‌ها، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد را دارند حتما توجه داشته باشند که شعله شمع با لوازم قابل اشتعال نظیر پرده، پشتی، فرش و ... در تماس قرار نگیرد. همچنین باید از نزدیک کردن شمع به لباس جدا خودداری شود. بهتر است در شمعدان یا وسیله ایمن نسبت به روشن کردن شمع اقدام شود.
ملکی افزود: متاسفانه در برخی از موارد دیده شده که عزاداران در ظروف یک‌بار مصرف اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند که در این حین ممکن است شعله شمع به ظروف سرایت کرده و باعث بروز آتش‌سوزی شود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین با اشاره به آن دسته از عزادارانی که با حضور در معابر و خیابان‌ها اقدام به برگزاری مراسم شام غریبان می‌کنند، خواست که از روشن کردن شمع در مجاورت درختان، خودروها، هیات‌های با محافظ برزنتی و... خودداری کنند.
وی ادامه داد: با توجه به ایجاد ترافیک به علت حضور شهروندان در سطح شهر، از افرادی که در محل ترافیک هستند درخواست می‌کنم که راه را برای وسیله‌های امدادی بازنگه دارند تا در صورت نیاز و وقوع حادثه دستگاه‌های امدادی،خدماتی بتوانند خود را در کوتاه‌ترین زمان به محل حادثه برسانند. همچنین در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی ضمن حفظ خونسردی خود، اولویت خروج را به بانوان، سالخوردگان و کودکان داده و بدون اینکه اقدام عجولانه‌ای انجام دهند با سامانه ۱۲۵ تماس گرفته، یا ماموران مستقر در محل را مطلع کنند.
 
  • نویسنده :
  • منبع :