19 دی: در حالی که مردم بسیاری از نقاط جهان این روزها گرمای شدید را هر لحظه تجربه می‌کنند، دانشمندان می‌گویند دیگر «واضح و آشکار است» که ماه ژوئیه که هنوز چند روزی از آن باقی مانده، گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی بشر خواهد شد.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، تا امروز گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ هواشناسی به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گشت اما در حالیکه هنوز چهار- پنج روز از ژوئیه مانده، آن رکورد شکسته شده و به همین علت محققان می‌گویند فارغ از دمای چند روز باقی مانده، ژوئیه ۲۰۲۳، گرمترین ماه ثبت شده در تاریخ حدود ۲۰۰ ساله هواشناسی جهان است.
بی‌نیازی دانشمندان به آمار چهار- پنج روز باقی مانده از ماه ژوئیه در حالی است که روز گذشته (پنجشنبه  ۲۷ ژوئیه) سازمان هواشناسی آمریکا برای بسیاری از مناطق این کشور هشدار سلامتی صادر کرد. مدارس و اردوهای تابستانی در منطقه واشنگتن دی‌سی به والدین اطلاع دادند که پنجشنبه و جمعه کودکان را بیشتر در داخل ساختمان‌ها نگه خواهند داشت تا از خطر گرمازدگی مصون بمانند.
از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده که تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، بشر را در آستانه ورود به «عصر دمای جوش» قرار داده است. اکثریت غالب دانشمندان موافقند که افزایش دمای کره زمین به طور عمده با استفاده فزاینده از سوخت‌های فسیلی مرتبط است.
بعضی از دانشمندان معتقدند احتمالا ماه ژوئیه جاری (۲۰۲۳) گرمترین ماه کره زمین طی ۱۲۰ هزار سال گذشته بوده است هر چند آمارهای منظم و ثبت شده هواشناسی در جهان به حدود ۲۰۰ سال گذشته محدود می‌شود.
با این حال دانشمندان از ثبت ماه ژوئیه به عنوان گرمترین ماه تاریخ شگفت‌زده نشده‌اند چرا که به گفته آنها متغیرهای فراوانی در چند هفته گذشته از وقوع آن خبر می‌دادند؛ مانند ثبت گرمترین روز کره زمین که در روز ۶ ژوئیه رخ داد و همچنین ثبت داغ‌ترین ۲۳ روز متوالی در تاریخ هواشناسی که در حدود سه هفته گذشته روی داده است. این آمارها را مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی کوپرنیکوس ثبت کرده است.
کارشناسان می‌گویند که دوره‌های هوای فوق‌العاده گرم در حال افزایش است و تغییرات آب‌وهوایی به این معنی است که اکنون دیگر تجربه دماهای رکوردشکن امری عادی خواهد شد.
به این ترتیب، گرما در بسیاری از نقاط به دلیل تغییرات اقلیمی بیشتر و شدیدتر خواهد شد. دلیل آن هم این است که حتی یک افزایش کوچک در میانگین دما، تفاوت زیادی در شرایط آب‌وهوایی ایجاد خواهد کرد زیرا که توزیع کل دمای روزانه به سطوح بالاتری تغییر می‌کند و در نتیجه روزهای گرمتر را محتمل‌تر و شدیدتر خواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :