19 دی: رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ریزی ها برای تسهیل اسکان زائران، حمل و نقل زائران و ارائه خدمات رفاهی در ایام اربعین از دو ماه گذشته آغاز شده و مهم ترین شاخصه اربعین امسال که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد بحث گرمای هوا و تامین وسایل برودتی است.
قاسم ساعدی در گفت وگو با ایسنا، درباره تمهیداتی که باید برای تسهیل حضور زائران در راهپیمایی اربعین حسینی اندیشیده شود، بیان کرد: ملت ایران ولایی هستند و نسبت به اهل بیت ارادت خاصی دارند و در روزهای منتهی به ایام اربعین از این فرصت برای زیارت امام حسین (ع) استفاده می کنند که یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد بحث راه ها یا همان طریق الحسین است.
وی ادامه داد: دولت تقریبا از دو ماه پیش برنامه ریزی برای برگزاری راهپیمایی اربعین را آغاز کرده است و برنامه ریزی ها برای تسهیل تردد زائران حسینی از دو مرز چذابه و شلمچه در حال انجام است.
نماینده مردم دشت آزادگان با بیان اینکه جلسات متعددی برگزار شده و ستادهای اربعین حسینی در شهرستان های استان خوزستان تشکیل شده است، اظهار کرد: از طرف دیگر اسکان زائران، تمهیدات خدماتی و رفاهی و بحث ناوگان حمل و نقل موضوع مهمی است که باید در ایام اربعین مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما هم برای داخل کشور و هم در داخل خاک عراق باید برنامه ریزی کنیم؛ رایزنی ها بین دو طرف آغاز شده است، هرسال شاهدیم که وضعیت نسبت به سال قبل بهتر و قوی تر می شود. با شناخت خلاءها و ضعف های سال های قبلی، تمهیدات لازم پیش بینی می شود. بنده احساس می کنم امسال باید نسبت به سال های گذشته مسئولان ستاد اربعین و مسئولان دولت عنایت بیشتری به برگزاری مراسم اربعین داشته باشند چراکه اربعین امسال در اوج گرما است و گرمای بالای ۵۰ درجه در خوزستان در گذرگاه چذابه و شلمچه وجود دارد که باید به این دو گذرگاه توجه ویژه ای صورت گیرد.
به کولر و آب سردکن در موکب ها نیاز داریم
نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما در مواکب به وسایل برودتی مانند کولر و آب سردکن نیاز داریم. زائرانی که پیاده حرکت می کنند وقتی به مرز رسیدند نیاز به استراحت دارند. باید وسایل سرمایشی در مواکب مهیا شود. مواکب به صورت خودجوش از طرف مردم برپا می شود و خیلی از موکب داران این امکان را ندارند که لوازم برودتی مثل کولر و آب سردکن تهیه کنند. اگر آب سردکن در گذرگاه ها فراهم شود هم بهداشتی تر است و هم با کمبود یخ و آب خنک مواجه نخواهیم شد.
گرمای هوا باید جدی گرفته شود
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین شاخصه های اربعین امسال نسبت به سال های گذشته قرار گرفتن اربعین در اوج گرما است و مسئولان امر باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. بنده در بین موکب داران دغدغه تامین وسایل برودتی می بینم که باید این موضوع را جدی بگیریم تا با مشکل مواجه نشویم.
ساعدی تصریح کرد:‌ موضوع دیگر تامین وسایل حمل و نقل زوار است که ما باید از ناوگان برخوردار استفاده کنیم یعنی اتوبوس ها و سایر وسایل نقلیه باید کولردار باشد.
تامین روشنایی و امنیت راه ها مهم است
وی افزود: موضوع دیگر بحث پارکینگ ها است، سال های گذشته ساماندهی انجام شد اما کافی نیست. متولیان امر باید مشکلات سال های قبلی را جبران کنند. تامین امنیت وسایل نقلیه زوار امر واجبی است، فردی که با خودروی شخصی خود سفر می کند و آن را برای مدتی رها می کند تا به زیارت برود، باید امنیت آن تامین شود. نیاز به برنامه ریزی بهتری در این حوزه داریم.
نماینده دشت آزادگان خاطرنشان کرد:‌ مسئله بعدی توجه به وضعیت راه های منتهی به گذرگاه های مرزی است. مثلا راه اهواز به حمیدیه، حمیدیه به سوسنگرد و سوسنگرد به بستان و بستان به شلمچه نیاز به روشنایی دارند، ممکن است برخی از کاروان ها از زمان شب برای پیاده روی استفاده کنند چراکه هوا در شب نسبت به روز خنک تر است بنابراین خط کشی جاده ها و تامین روشنایی جاده ها در شب بسیار مهم است و باید توجه ویژه ای به مسائل امنیتی صورت گیرد. برخی می گویند ما نمی گذاریم زائر شب حرکت کند که از نظر بنده، این موضوع ممکن نیست چراکه زائر به صورت خودجوش آمده است.
وی در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر باید دست موکب داران را گرفت و آنها را ساماندهی کرد. راه اندازی و احداث ایستگاه های بهداشت سلامت را باید در طول مسیر دنبال کرد. پایگاه های اورژانس را باید در طول مسیر مهیا کرد چراکه هم بحث گرمازدگی را داریم و هم بحث نیاز درمانی که ممکن است زائران پیدا کنند.
نماینده دشت آزادگان گفت: بنده به مسئولان امر کشور توصیه می کنم بار مسئولیت را فقط بر دوش مسئولان اجرایی خوزستان نیندازند. اگر بگویند فقط دانشگاه علوم پزشکی اهواز ایستگاه های سلامت را تامین کند ممکن نیست و باید از ظرفیت استان های دیگر به عنوان استان های معین استفاده شود.
ساعدی ادامه داد: شهرستان و استان های مرزی عمدتا محروم هستند و در حد چهارچوب مردم شهرستان و استان امکانات دارند اگر بنا باشد صرفا امکانات آنان برای اربعین بسیج شود، از انجام ماموریت های خود در شهرستان و استان بازخواهند ماند. همه ما از خادمان زوار اربعین حسینی بوده و با اشتیاق برای زوار کار می کنیم اما نباید بار سنگین اربعین را فقط بر دوش شهرستان ها و استان های مرزی گذاشت چراکه اربعین یک موضوع ملی است و نیاز به عزم ملی دارد و باید از هر استانی گروه هایی اعزام شوند تا یار دهنده و کمک باشند.
ساعدی تاکید کرد:‌ مسئولان باید نسبت به سال های گذشته توجه ویژه تری به مراسم اربعین داشته باشند و همه ظرفیت های دستگاه های اجرایی باید برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین به میدان بیایند.
  • نویسنده :
  • منبع :