19 دی: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا در مجلس شورای اسلامی جزئیات توافقنامه‌های تهاتر ایران و آفریقا را تشریح کرد.
عادل نجف زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص جزئیات سفر اخیر رئیس جمهور به ۳ کشور آفریقایی که خود نیز همراه هیأت ایرانی در این سفر بود، گفت: آفریقا به عنوان یکی از مقاصد کالاهای ایرانی محسوب می شود که در سال های گذشته مغفول مانده بود؛ اما این دیپلماسی دولت سیزدهم بود که توانست به گشایش درهای آفریقا خصوصا شرق این قاره از دروازه کنیا اقدام کند. با این سفر توانستیم وارد بازار پر ظرفیت آفریقا شویم.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در خصوص دستاوردهای سیاسی سفر به آفریقا اظهار داشت: در سفر اخیر عمق استراتژیک برای جمهوری اسلامی در آفریقا ایجاد شد؛ آن هم در حالی که آفریقا در طول تاریخ جولانگاه جریان های استعمارگر و استثمارگر بوده است. حضور آیت الله رئیسی در ۳ کشور شرق آفریقا نشان دهنده توجه جدی دولت سیزدهم به این قاره است، ایران تلاش دارد تا از ظرفیت‌های این کشورها در بُعد استراتژی‌های منطقه‌ای و ایجاد هم‌افزایی‌های اقتصادی، استفاده کند.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا با اشاره به استقبال بی نظیر مردم و سران هر ۳ کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه از رئیس جمهور، تاکید کرد: باید رد پاهای قوی‌تری در این کشورها ایجاد و نسبت به توسعه های بنیادین در این کشورها اقدام کنیم؛ خصوصا که این کشورها عمدتا توسعه نیافته یا در حال توسعه هستند. قطعا اگر بتوانیم به اقتصاد ۶۰۰ میلیارد دلاری شرق آفریقا ورود کنیم، خواهیم توانست از یک سو از تولیدات کشاورزی آنها بهره‌مند شده و از سوی دیگر تکنولوژی های پیشرفته ایران را به این کشورها صادر کنیم؛ استفاده از این ظرفیت در قالب صادرات خدمات فنی مهندسی و دانش امکان پذیر است که در این خصوص توافقات خوبی منعقد شد.
نجف زاده بیان کرد: تأثیر منطقه ای سفر آیت الله رئیسی به شرق آفریقا به حدی بالا بود که اگر بازخورد این سفر را در رسانه های معاند مشاهده کنید، عصبانیت شدیدی را در این اخبار می بینید که نشان می دهد هدف گذاری دیپلماسی اقتصادی کشور بسیار دقیق و مناسب بوده است.
صادرات دارو، دانش پزشکی، محصولات پتروشیمی، پهپاد به آفریقا
وی خاطرنشان کرد: آفریقایی ها به شدت در حوزه های دانش کشاورزی، توسعه زیرساخت‌ها و خصوصا تأمین مواد پتروشیمی نیازمند کالاها و خدمات ایرانی ها هستند و ما توافق کردیم تا تبادل تولیدات کشاورزی آنها با کالاها و خدمات فنی مهندسی ایرانی به صورت تهاتر باشد به این معنا که مقرر شد ما در حوزه صنایع پایین دست نفت به آنها محصولات پتروشیمی صادر کنیم و در مقابل، برای تأمین امنیت غذایی بتوانیم از ظرفیت های کشاورزی و معادن این کشورها بهره ببریم. تهاتر مواد پتروشیمی در مقابل کالاهای اساسی کشاورزی ارزان قیمت و با مزیت رقابتی فوق العاده برای این سفر از اهداف تعریف شده این سفر بود که رئیس جمهور توانست آن را اجرایی کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: واردات گوشت، مواد اولیه دخانیات شامل توتون (که برای تولید داخل، این محصول را از دیگر کشورها وارد می کنیم) و همچنین میوه هایی مانند موز و نارگیل، از سه کشور آفریقایی بر اساس قیمت تمام شده حتی با لحاظ هزینه جابجایی و حمل و نقل باز هم از مزیت رقابتی خوبی برخوردار است، می توانیم از یک سو مواد اولیه مورد نیاز ایران را از این کشورها تأمین کنیم و از سوی دیگر این کشورها را به مارکت و بازار بزرگی برای محصولات پتروشیمی ایران تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: عمده درخواست کشورهای آفریقایی بهره‌مندی از توانمندی های فنی و علمی ایران بود به خصوص در زمینه تأمین پهپادهای رصد محصولات کشاورزی و همچنین استفاده از توان دارویی کشور و تکنولوژی هایی که ما در زمینه تأمین و تولید سرم داریم که از طریق وزارت رفاه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توافقنامه هایی برای ارسال دارو به این کشورها داشتیم؛ با حضور وزیر بهداشت نیز توافقنامه های صدور خدمات پزشکی و درمانی و دانشی که ایران در زمینه پزشکی دارد با این کشورها امضا شد.
نجف زاده گفت: همچنین دیپلماسی پارلمانی را هم با آفریقا فعال می کنیم و به زودی نشست هایی با انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی در کمیسیون های تخصصی مجلس تشکیل می شود. این خدمات فنی مهندسی به شرق آفریقا صادر می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :