19 دی: رییس انجمن دوستی ایران-چین گفت: در رابطه با چین با مشکل شبیه به کره جنوبی که امکان آزادسازی پولی‌های بلوکه شده را نداشته باشیم، مواجه نیستیم. توافق‌های لازم بین بانک‌های مرکزی دو کشور صورت گرفته و مشکل بلوکه شدن پول و دارایی ایران در چین را نداریم.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر حجم قابل توجه پول‌های بلوکه شده ایران در چین و عدم آزادسازی آن در طول سال‌های گذشته اظهار داشت: با توجه به ارتباط نزدیک مقامات عالی رتبه ایران و چین و همچنین حجم قابل توجه داد و ستدهای اقتصادی و مالی بین دو کشور، در رابطه با چین با مشکل شبیه به کره جنوبی که امکان آزادسازی پولی‌های بلوکه شده را نداشته باشیم، مواجه نیستیم. توافق‌های لازم بین بانک‌های مرکزی دو کشور صورت گرفته و مشکل بلوکه شدن پول و دارایی ایران در چین را نداریم.  

وی با اشاره به عدم آزادسازی پول‌های کشورمان در کره جنوبی گفت: فشار آمریکا باعث شده که کره نتواند پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند و در این رابطه کره جنوبی اختیاری از خود ندارد. آمریکا سیاست‌های این کشور را تعیین می‌کند و به دلیل فشارهای آمریکا این مشکلات ایجاد شده در نهایت منجر به شکایت ایران از کره جنوبی شده‌ است.

رییس انجمن دوستی ایران-چین تاکید کرد: با توجه به سفرهای مکرر مقامات عالی رتبه ایران به چین توافقات لازم برای همکارهای اقتصادی صورت گرفته است و مشکل لاینحلی با چین نداریم.

بروجردی با اشاره به جریان چین هراسی در ایران اظهار داشت: جریان چین هراسی در ایران خط آمریکا و از آمریکا نشات می‌گیرد چراکه آمریکایی‌ها به شدت نگران توسعه همکاری‌های ایران و چین هستند. به ویژه اینکه چینی‌ها تمام فناوری‌های دنیا در عرصه‌های مختلف را در اختیار گرفته‌اند به طوریکه امروز هواپیمای ایرباس، گوشی تلفن همراه آیفون، بنز و بی ام و در چین تولید می‌شوند و چین در تولید خودروهای برقی حرف اول را در دنیا می‌زند.

وی تاکید کرد: زمینه همکاری با چین در تمام این حوزه‌ها آماده‌است اما ایران از این فرصت کمتر استفاده کرده و آمریکا هم به شدت نگران این است که با توجه به استعدادهای فوق‌العاده‌ ایران، اگر همکاری‌ها با چین جدی شود، ایران در فناوری‌های‌ نوین در عرصه‌های مختلف جهش قابل توجهی خواهد داشت.          

رییس انجمن دوستی ایران-چین با بیان اینکه شرکت‌های متعدد ارتباط و همکاری نزدیک در زمینه‌های مختلف با چین دارند، گفت: سند همکاری‌های بلندمدت 25 ساله بین دو کشور هم مبنای چنین اقداماتی است اما قبل از اینکه چینی‌ها اقدام کنند، تصمیمات اجرایی در این زمینه باید در ایران اتخاذ شود و در این باره چینی‌ها بارها پیشنهاداتی ارائه داده‌اند.

بروجردی ادامه داد: یکی از پروژه‌های مهم، پروژه قطار سریع‌السیر است و با توجه به اینکه در ایران به لحاظ فناوری‌های نوین در این حوزه عقب هستیم، باید هرچه سریع‌تر درباره این همکاری‌ها تصمیم گرفته شود. در حال حاضر حداقل سرعت ریلی در چین 350 کیلومتر در ساعت است و اخیرا سرعت 453 کیلومتر در ساعت را به صورت موفقیت‌آمیز تست کرده‌اند. در حالی که در این زمینه چینی‌ها حرف اول را دنیا می‌زنند اما در ایران در مسیر پرترددی مانند تهران- مشهد که سالیانه بین 25 میلیون تا 30 میلیون مسافر در این خط جابه‌جا می‌شود، هنوز دولت تصمیم لازم برای راه‌اندازی قطارسریع‌السیر را اتخاذ نکرده‌ و چون در این زمینه به طور قابل توجه از فناوری‌های روز دنیا عقب هستیم، تصمیم گرفته شود.

وی با بیان اینکه تا جایی که اطلاع دارم قرار براین است که ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با همکاری چینی‌ها ادامه پیدا کند، افزود: فناوری خط‌های سریع‌السیر متفاوت از خطوط ریلی معمولی است در حالی که ایران این فناوری‌ها را در اختیار ندارد، بهترین گزینه برای همکاری‌‌ها در این زمینه چین است.

رییس انجمن دوستی ایران-چین با بیان اینکه معتقدم دولت در اتخاذ تصمیمات مهم و اجرای آن سرعت لازم را ندارد، تاکید کرد: هر چند که چینی در دولت گذشته در این پروژه جلو آمدند اما دولت قبل دست رد به سینه چینی‌ها زد اما امیدواریم دولت فعلی بتواند از این فرصت استفاده کند. همین خط سریع‌السیر را چینی‌ها بین مکه و مدینه برقرار کردند و حجاج ایرانی امسال دیدند که این خط سریع‌السیر ریلی چه وسیله سریع و ایمنی است و باید این خط را در مسیر تهران- مشهد هم در اختیار ایرانی‌ها قرار بگیرد. 

  • نویسنده :
  • منبع :