19 دی: وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس روز دوشنبه در تهران تفاهمنامه همکاری دفاعی امضا کردند.
ویکتور خرنین گنادوویچ وزیر دفاع جمهوری بلاروس با حضور در ستاد وزارت دفاع با امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و در پایان این دیدار نیز، تفاهمنامه همکاری میان وزارت دفاع ایران و بلاروس امضا شد.
امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ملاقات قبلی در حاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای سازمان همکاری شانگهای و اشتراک نظر دو کشور در بسیاری از مسائل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: جمهوری بلاروس از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است که سفر اخیر الکساندر لوکاشنکو به جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه دیدار وی با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری کشورمان نشان دهنده این امر است.
وزیر دفاع با بیان اینکه برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در سال گذشته در مینسک از اراده دو طرف برای فعال‌سازی کلیه ظرفیت‌های همکاری حکایت دارد افزود: بدون تردید ارتقاء سطح روابط دو کشور، مورد تأکید مقامات عالی دو طرف قرار دارد که در همین راستا ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در همه ابعاد یک اصل و الزام راهبردی برای غلبه بر سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل ازجمله جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس است.
سرتیپ آشتیانی با اشاره به تحولات جهانی طی سال های گذشته به ویژه پس از جنگ‌های منطقه‌ای در سوریه، عراق، افغانستان و نیز بحران اوکراین بیان کرد: این تغییرات نشان‌دهنده گذار جهان به هندسه و نظم بین‌المللی جدیدی است که در آن نه تنها کشورهای مستقل حاضر به پذیرش نظام تک‌قطبی و سلسله مراتبی نیستند که به دنبال ایفای نقش و مشارکت بیشتر در عرصه مدیریت جهانی نیز هستند.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در این دیدار درخصوص همکاری‌های دفاعی دوجانبه گفت: استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور و هم‌افزایی‌های دفاعی باعث ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.
سرتیپ آشتیانی گسترش ناتو به شرق، بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر کشورهای منطقه را ریشه‌ اصلی بحران در اوکراین اعلام و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش دیپلماتیک که منجر به حل مسالمت‌آمیز مناقشات در اوکراین شود حمایت می‌کند.
فرصت تعمیق روابط برای اهداف مشترک ایران و بلاروس
ویکتور خرنین گنادوویچ وزیر دفاع جمهوری بلاروس نیز در این دیدار با تشکر از میهمان نوازی کشورمان و با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: این ملاقات فرصت تعمیق روابط برای اهداف مشترک را برای دو کشور بیشتر خواهد کرد.
وزیر دفاع جمهوری بلاروس ادامه داد: معتقدیم وزارتخانه‌های دفاع دو کشور علاوه بر همکاری‌های دفاعی و نظامی می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت‌های خود برای ارتقاء سایر ابعاد و موضوعات مورد علاقه همکاری کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :