19 دی: طبق جدیدترین گزارش شرکت اطلاعات انرژی کپلر، صادرات نفت ایران به چین، امسال به یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد.
شرکت کپلر در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که صادرات نفت ایران به چین در سال‌های اخیر، نوسان داشته است. صادرات ایران در سال ۲۰۱۷، به ۶۹۲ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۱۸ به ۷۴۶ هزار بشکه در روز رسید. اما این آمار در دو سال بعد، تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفت که پس از خروج واشنگتن از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، مجددا بازگشتند و در سال ۲۰۱۹، به ۴۶۶ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به ۳۲۴ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
اما خوشبختانه، در سال‌های اخیر، صادرات نفت ایران سیر مثبتی پیموده و طبق گزارش کپلر که آمار نفتکش‌ها را رصد می‌کند، صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۲۱، به ۵۸۵ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۲، به ۷۶۶ هزار بشکه در روز بهبود یافت و امسال به یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت. این رقم، فراتر از آمار دوره‌ای است که توافق برجام اجرایی شده بود.
طبق این گزارش، نوامبر سال ۲۰۲۲، رکورد جدیدی برای صادرات نفت ایران به چین به ثبت رسید و میزان صادرات ایران به ۱.۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۱ میلیون بشکه در روز در اکتبر سال ۲۰۱۸ که هنوز دور دوم تحریم‌های ضد ایرانی به اجرا درنیامده بود، صعود کرد.
گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با عنوان "نفت ۲۰۲۳" که اخیرا منتشر شد، یافته‌های گزارش کپلر مبنی بر این که صادرات روزانه نفت ایران به چین به یک میلیون بشکه رسیده است را تایید می‌کند. این آژانس خاطرنشان کرد که با وجود محدودیت‌های مالی، تولید روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۴۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به میانگین ۲.۵ میلیون بشکه رسیده است.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران، فروش ثابت نفت به چین را از سه ماهه سوم سال گذشته حفظ کرده و این صادرات، به رشد تولید نفت ایران به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز از ابتدای سال میلادی جاری و رشد آن به ۲.۹ میلیون بشکه در روز در ماه مه سال ۲۰۲۳، کمک کرد.
بر اساس گزارش پایگاه خبری پورتال انرژی، چین، بزرگترین شریک تجاری ایران مانده و این دو کشور در سال‌های اخیر، همکاری فیمابین را تقویت کرده‌اند. ایران و چین در ماه مه سال ۲۰۲۱، یک توافق همکاری ۲۵ ساله برای تحکیم همکاری اقتصادی و سیاسی خود امضا کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :