19 دی: امشب دومین پدیده جذاب «اَبَر ماه» در سال جاری اتفاق می‌افتد و درخشندگی آن، آسمان دهمین شب مُرداد را روشن خواهد کرد.
در پدیده ابَرَماه یا ماه افروختگی(supermoon)، ماه در حالت قرص کامل قرار دارد و به نزدیکترین فاصله به کره زمین می‌رسد به‌ همین دلیل از روی زمین نسبت به شب‌های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان‌تر مشاهده می‌شود. امسال در ۱۲ تیر نیز یک پدیده اَبرَ ماه رُخ داد.
مُدرس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان روز سه‌شنبه در باره این پدیده نجومی به خبرنگار ایرنا گفت: اَبَرماه یک پدیده جالب و جذاب نجومی و رصدی است که امسال برای دومین بار در چهاردهم ماه مُحرم مصادف با دهم مرداد جاری اتفاق می‌افتد.
مرتضی بارونی افزود: امشب ما از روی زمین، ماه را نسبت به شب‌های دیگر بزرگتر و درخشانتر می بینیم و بهترین لحظه برای رصد این پدیده، هنگام طلوع یا غروب ماه در نزدیک خط افق است زیرا در این لحظه می‌توان ماه را در مقایسه با عوارض زمینی مانند ساختمان، کوه یا درختان بهتر مشاهده کرد.
وی با بیان‌اینکه امشب ماه نسبت به زمانی که در کوچکترین حالت خود مشاهده می شود، حدود ۱۵ درصد در اندازه قُرص و ۳۰ درصد از نظر روشنایی بیشتر جلوه می‌کند، اظهار داشت: دلیل علمی پدیده مذکور این است که کُره ماه، امشب در فاصله کمتری نسبت به زمین قرار می‌گیرد.
این کارشناس فیزیک با اشاره به اینکه مدار ماه به دور زمین، بیضی شکل است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل ماه در برخی مواقع به زمین نزدیکتر می‌شود.
بارونی، فاصله ماه تا زمین را بر حسب حرکت در مدار بیضی شکل بین ۳۵۶ هزار تا۴۰۰ هزار کیلومتر اعلام کرد و افزود: این اختلاف فاصله سبب ایجاد پدیده‌هایی مانند اَبرَ ماه و بزرگتر دیده شدن آن از دید ناظر زمینی می‌شود.
وی ادامه داد: امشب ماه در فاصله حدود ۳۵۷ هزار کیلومتری با زمین قرار می‌گیرد.
این کارشناس نجوم با بیان‌اینکه امشب ماه کامل حدود ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه با غروب خورشید، از سمت شرق طلوع می کند، خاطرنشان کرد: ماه فردا صبح بین ساعت چهار تا پنج صبح نیز با طلوع خورشید، در سمت غرب آسمان غروب می‌کند.
بارونی اضافه کرد: لحظه طلوع و غروب اَبَر ماه با توجه به جلوه‌های بصری ویژه و زیبایی که دارد، فرصت بسیار مناسبی برای رصد و عکاسی از آن است.
وی با بیان اینکه اَبَر ماه بعدی حدود ۳۰ روز آینده مصادف با نهم شهریور اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: در برخی از فرهنگ‌ها، نام‌های مختلفی برای اَبَرماه انتخاب کرده‌اند که یکی از دلایل اصلی آن، تمایز بین این پدیده در زمان‌های مختلف است اما این نامگذاری‌ها مانند "اَبَر ماه آبی" به این معنی که رنگ ماه تغییر می کند، نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :