19 دی: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح ابعاد طرح کهکشان تعاونی در چند استان از جمله کرمان گفت: همچنین مجوز تعاونی های دانش آموزی را گرفته ایم و مسائل حقوقی آن حل شده است.
مهدی مسکنی روز سه‌شنبه در دیدار با استاندار کرمان افزود: تعاونی دانشجویی را نیز در کرمانشاه به عنوان پایلوت (نمونه) راه اندازی کرده ایم که از اول شهریور در تمامی کشور اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نخستین تعاونی پلتفرمی نیز در کشور ثبت شده، گفت: این تعاونی ها با حضور افراد زیادی در داخل و خارج کشور تقسیم کار شدند و پروژه‌های بزرگ در کشور را کدنویسی می‌کنند.
مسکنی با اشاره به تفاهم نامه وزارت تعاون با استانداری کرمان با موضوع کهکشان تعاون ادامه داد: بحث کهکشان تعاون را آغاز کرده ایم که در همین زمینه امروز تفاهم نامه کهکشان تعاون با استاندار کرمان امضا می شود.
وی افزود: کهکشان تعاون با هدف ایجاد زنجیره ارزش برای محصولاتی که در سطح استان وجود دارد طراحی شده و تاکنون به صورت پایلوت(نمونه) در۶ استان اجرایی شده است.
مسکنی ابراز داشت: ۲۵ زنجیره در بخش تعاونی ها در قالب ۱۰۱ هزار تعاونی در سطح کشور داریم.
وی افزود: نرخ تسهیلات بانک توسعه تعاون را ۲ درصد کاهش دادیم و خودمان خطوط اعتباری جدید تعریف و سال گذشته ۲هزار میلیارد تومان از این طریق به تعاونی‌ها تزریق کردیم.
تسهیلات بخش تعاون
معاون وزیر تعاون در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰ همت (۳۰۰ هزار میلیارد ریال) تسهیلات از سوی ۲۸ بانک در بین تعاونی ها کشور توزیع شد، گفت: امسال پرداخت ۳۰ همت تسهیلات تبصره ۱۸ برای تعاونی ها در استان‌ها درنظرگرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد ایران است‌ و دولت سیزدهم توجه ویژه ای به بخش تعاونی ها داشته است، افزود: تاکنون در زمینه تعاونی ها کارهای خوبی اتفاق افتاده است.
مسکنی با اشاره به اینکه تنظیم و اصلاح سند توسعه تعاونی ها به مدت ۶ ماه در کمیسیون های دولت انجام شد و در نهایت به تصویب رسید، ادامه داد: اسفند پارسال رییس جمهور سند توسعه تعاون را به دستگاه های دولتی و استانداران ابلاغ کرد و برای ۲۸ دستگاه و سازمان در این سند تکلیف تعیین شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: سند توسعه تعاون برای تحقق ۲۵ درصدی مشارکت تعاونی ها در اقتصاد کشور برنامه ریزی شده است.
مسکنی با اشاره به وجود ۱۰۱ هزار تعاونی فعال در سطح کشور اظهار داشت: این تعداد تعاونی چهار و شش دهم درصد جی دی پی/GDP(تولید ناخالص داخلی) کشور را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به افزایش ۲.۵ درصدی تعاونی ها و ۳.۵ درصدی شاغلان آنها در کشور طی سال گذشته گفت: پارسال ۱۸۱ درصد پرداخت تسهیلات بانک توسعه تعاون افزایش یافته است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از سال ۸۹ سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش پیدا نکرده بود که بعد از ۱۳ سال به دستور رییس جمهور در دولت سیزدهم این سرمایه ۱۴۰ درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه اقتصادهای خرد در ناملایمات اقتصادی پایدارتر از اقتصادهای بزرگ هستند، تصریح کرد: بر اساس اعلام گمرک در سال گذشته صادرات تعاونی ها به سایر کشورها ۲ برابر شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :