19 دی: رئیس سازمان اورژانس کشور و رئیس قرارگاه بهداشت و درمان اربعین حسینی با اشاره به تمهیدات پیش‌بینی شده برای ارائه خدمات به زائران اربعین امسال، از پیش‌بینی درجه حرارت بالای ۵۰ درجه و لزوم مقابله با گرمازدگی در ایام اربعین خبرداد.
جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور، گفت: بر اساس اعلام قرارگاه اربعین، حرکت زائران از ۲۷ مرداد ماه آغاز می‌شود و تا ۱۸ شهریور ادامه دارد که نیاز است از چند روز قبل از آغاز حرکت زائران، امکانات و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در مرز‌های شرق و غرب کشور، فراهم شود.
وی از حفظ بهداشت عمومی زائران، تشخیص به موقع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های منتقله از آب و غذا و مسمومیت‌ها، درمان به موقع به ویژه گرمازدگی و آمادگی برای ارائه خدمات در حوادث غیرمترقبه، به عنوان مهمترین اهداف قرارگاه بهداشت و درمان اربعین یاد کرد و گفت: ورود اتباع خارجی غیرمقیم به کشورمان از طریق مرز‌های میرجاوه، ریمدان، ارس و بیله سوار و خروج آن‌ها از کشورمان از طریق مرز‌های چذابه، باشماق و تمرچین است. همچنین اتباع خارجی مقیم ایران می‌توانند از مرز شلمچه نسبت به عزیمت به عراق اقدام کنند.
میعادفر با اشاره به تردد زائران ایرانی از ۶ مرز مشترک با عراق و تمهیدات وزارت کشور برای تسهیل رفت و آمد با عراق، افزود: پیش‌بینی می‌شود که اوج تردد زائران از ۶ شهریورماه به بعد باشد بنابراین لازم است نیرو‌ها و امکانات بهداشتی و درمانی و فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات احتمالی به زائران، در آماده‌باش کامل باشند.
به گفته وی سال گذشته بیشترین تردد زائران به ترتیب مربوط به مرز‌های مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق بوده است و امکانات مورد نیاز از جمله بیمارستان‌های صحرایی، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، نیرو‌های بهداشتی و درمانی و اتاق سرد برای مقابله با گرمازدگی به میزان کافی توزیع می‌شود.
میعادفر ضمن تقدیر از نیرو‌های مسلح در برپایی بیمارستان‌های صحرایی و اختصاص بالگرد‌ها و هواپیما‌های بال ثابت برای انتقال بیماران، گفت: خوشبختانه همکاری‌های بین بخشی در قرارگاه بهداشت و درمان اربعین، وضعیت مطلوبی دارد و از همه دستگاه‌های همکار در این قرارگاه، تشکر می‌کنیم که خدمتگزاری به زائران اربعین را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :