19 دی: رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران پشت پرده انتشار عکس‌های بی‌حجاب از برخی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ را تشریح کرد.
حسین اسلامی در گفت‌و گویی درباره فرهنگ سازمانی شکل گرفته در استارت آپ‌ها گفت: مجموعه‌های دانش بنیان عمدتا از جوانان تشکیل شده‌اند و در چارچوب علمی آموزش و پرورش ما تحصیل کرده‌اند و معمولا دانش بنیانی هستند و سواد دانشگاهی مطلوبی دارند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران افزود: در شرکت‌های دانش بنیان جنس افراد خیلی متفاوت با اقتصاد سنتی نیست ولی این شرکت‌ها بیشتر زیر ذره بین و انتقاد هستند ولی بنای آنها بر هنجار شکنی و بی قانونی نیست.
اسلامی گفت: این عکس‌ها قبل از دهه محرم گرفته شده است، برخورد باید متناسب با جرم باشد و نه اینکه با کل مجموعه برخورد شود. معتقدیم جریانی در صدد آسیب زدن به مجموعه‌های استارت آپی است. برخی از این استارت آپ‌ها عکس‌های بی حجاب را در بیرون از مجموعه منتشر کرده‌اند.
وی گفت: باید با این استارت آپ‌ها برخورد منطقی کرد، در شرکت‌های دانش بنیان و نوپا فضایی خیلی متفاوت از سایر مشاغل نداریم. ولی ما باید فضایی از اقناع را برای جوانان خود پیش ببریم نه اینکه به کل جلوی فعالیت آنها را بگیریم.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ادامه داد: معتقدم که ضوابط در این استارت‌آپ‌ها رعایت نشده است. دیجی کالا ۱۰ روز است که پلمب است و ۳ هزار نفر نتوانستند سر کار بروند. در داخل شرکت‌ها کمیته انضباطی داریم و در بیرون شرکت پرونده قضایی تشکیل می‌شود تا به این نوع تخلفات رسیدگی شود.
وی گفت: حجم تسهیلاتی که مجموعه‌های استارت آپی می‌گیرند با سایرین خیلی تفاوت ندارد. انتساب هنجار شکنی به فضای اقتصاد دیجیتال را حذف کنیم این شرکت ها آینده سازان کشور هستند.
بستن دیجی کالا عجولانه بود
در ادامه این گفت‌وگو، روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی درباره نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی گفت: شرکت‌های دانش بنیان عمدتا با خلاقیت شکل گرفته اند و کاربرپسند هستند و از فضایی که برای آنها ایجاد شده، امتیازات، یارانه‌ها، تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی شکل گرفته اند و به اجرای مقررات تعهدات داده اند. اما اینها چون در شبکه‌های مجازی حضور دارند وجود برخی حواشی در آنها جنجال به پا می‌کند.
کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه این شرکت‌ها باید خودشان را ملزم را رعایت حجاب بدانند افزود: دستگاه های نظارتی باید وظیفه خود را در مقابل این بی حجابی ها انجام دهند. نمی تواند خانم بی حجاب در استارت آپ ها کار کند. این شرکت‌های استارت آپ به صورت سازماندهی شده و برنامه ریزی شده کلیپ با یک خانم بی حجاب تولید کرده اند.
مومن نسب افزود: بستن نرم افزار دیجی کالا مقداری عجولانه بود و حکمی که برایش صادر شد اعلام شد به دلیل بدون مجوز بودن بود. بی حجابی در این شرکت ها هم امنیت را به خطر می اندازد. برخورد با این شرکت ها درست اما شدت آن باید مشخص شود.
  • نویسنده :
  • منبع :