19 دی: همزمان با شدت گرفتن گرما در ماه میانی تابستان، قیمت طلا و سکه نیز داغ شده است؛ به طوری که در طول ۱۲ روز ابتدای مردادماه، شاهد تغییر کانال به کانال قیمت‌ها در این دو بازار بودیم.
مریم فکری: آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار از ابتدای مردادماه تاکنون یک کانال بالا رفته و از ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان، به مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار تومان قیمت دارد و این نشان می‌دهد که در طول این مدت، طلا ۱۱۹ هزار تومان گران شده است.
سکه سه کانال بالا رفت
این شرایط را در بازار سکه نیز شاهد بودیم؛ به طوری که هر قطعه سکه امامی در طول ۱۲ روز ابتدای مردادماه سه کانال بالا رفته است. هر قطعه سکه امامی در ابتدای مردادماه ۲۶ میلیون و ۹۸۳ هزار تومان قیمت داشت و حالا در بازار به قیمت ۲۹ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان به فروش می‌رود. این یعنی در این مدت هر قطعه سکه امامی ۲ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان گران شده است.
سیگنال دلار به بازار طلا و سکه
کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، افزایش قیمت دلار را عامل گرانی طلا و سکه در بازار می‌دانند. هر دلار آمریکا از ابتدای مردادماه از ۴۸ هزار و ۳۳۶ تومان به ۵۰ هزار و ۷۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، اطلاعیه اخیر بانک مرکزی در روز سه‌شنبه گذشته شوک عجیبی را به بازار ارز وارد کرد و قیمت‌ها را به طور کاملا محسوس بالا برد.
پیش‌بینی رییس‌ سابق اتحادیه از قیمت طلا و سکه
در این فضا، فعالان بازار طلا و سکه، از کاهش شدید تقاضا در پی افت قدرت خرید مردم سخن می‌گویند. یک عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این‌که داد وستد در بازار طلا به حداقل رسیده است، پیش‌بینی می‌کند: قیمت‌ها تا پایان ماه صفر در همین سطح با نوسان یک تا ۲درصدی کاهشی یا افزایشی باقی بماند.
ابراهیم محمدولی درباره وضعیت بازار سکه و طلا می‌گوید: بازار تا روز دوشنبه تعطیل بود. پس از آغاز مجدد قیمت‌ها نوسان یک تا ۲ درصدی افزایشی و گاه کاهشی داشت. با تعطیل دوباره بازار بخش عمده صنف طلا هم تعطیل شد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت سکه و طلا در بازار متفاوت است، عنوان می‌کند: به دلیل اینکه متقاضی سکه بیشتر از طلاست، زمانی که عرضه نمی‌تواند تقاضا را پوشش دهد، نوسان سکه افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که در بازار تغییرات قیمت سکه بیشتر از طلا می‌شود.
محمدولی در پاسخ به این سوال که آیا در ماه محرم بازار طلا وارد رکود شده است، تصریح می‌کند: وضعیت حاضر را نمی‌توان رکود نامید اما به دلیل اینکه در این دو ماه مراسمات معمول را ندارند، ممکن است داد و ستد به حداقل برسد. به بیان دیگر، نسبت به ماه‌های دیگر در این زمان حدود ۳۰ درصد معاملات عادی انجام می‌شود که دلیال دیگر آن قیمت طلا و نوسانات بازار طلا است.
وی در پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه در ماه محرم و صفر، به اقتصادآنلاین متذکر می‌شود: با توجه به تجربه سال‌های قبل در این دو ماه قیمت‌ها در همین مسیر با نوسان یک تا ۲ درصد افزایشی یا کاهش ادامه خواهد داشت. با توجه به تلاش مسئولان اقتصادی برای حفظ آرامش اقتصاد و بازار ارز به نظر می رسد که همین سطح قیمت ها تا پایان ماه صفر ادامه پیدا کند.
محمدولی در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در حوزه طلا همچنان سودآور است، به اقتصادآنلاین بیان می‌کند: طلا سرمایه‌ای است که در هر زمان به راحتی به نقدینگی تبدیل می‌شود، جابجایی و نگه‌داشتن آن هم از دیگر حسن‌های طلاست بنابراین کسانی قصد سرمایه‌گذای دارند می‌توانند در بخش مصنوعات طلا و حتی تولید مصنوعات طلا سرمایه‌گذاری کنند که هم به نفع کشور، هم صنعت طلا و هم فرد سرمایه‌گذار است.

  • نویسنده :
  • منبع :