یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «تحرکات جدید آمریکا در منطقه» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ارتش امریکا در حال بررسی استقرار نظامیان مسلح در کشتی‌های تجاری در حال عبور از تنگه هرمز است. خبرگزاری آسوشیتدپرس اضافه کرد این اقدام بی‌سابقه با هدف مقابله با توقیف و رفتارهای ایران علیه کشتی‌های تجاری صورت می‌گیرد.
در حالی که مقامات مطلع جزئیات کمی از این طرح به آسوشیتدپرس ارائه کردند، اما همزمان هزاران تفنگدار دریایی و ملوان در دو شناور که یکی کشتی تهاجمی آبی ‌خاکی «یواس‌اس باتاآن» و دیگری کشتی نیرو پیاده‌کن «یواس‌اس کارتر هال» است، در مسیر خود به سمت خلیج فارس هستند.
کشتی‌های «باتاآن» و «کارتر هال» در دهم ماه ژوئیه ایالت ویرجینیا را برای مأموریتی که پنتاگون آن را «در پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» توصیف کرد، ترک کردند. کشتی باتاآن در مسیر خود به سمت خاورمیانه هفته گذشته از تنگه جبل‌الطارق عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شده است.
بازگشت آرام و قوی‌تر از گذشته ایالات متحده به خلیج فارس و دریای عمان با ارسال جنگنده‌ها و ناوهای جدید نشان می‌دهد ایالات متحده امریکا چراغ خاموش و بدون هیاهوی اضافی در حال تکمیل هژمونی خود در منطقه است. در حالی که پیش از این گفته می‌شد خاورمیانه و خلیج فارس دیگر اهمیت سابق را برای واشنگتن ندارد و امریکا درصدد کاهش حضور خود در این منطقه است؛ الآن می‌بینیم که نیرو و تجهیزات نظامی جدید به این منطقه اعزام کرده که مغایر با آن چیزی است که پیش از این کارشناسان درباره کاهش حضور امریکا در خاورمیانه بیان می‌کردند.
تحرکات جدید آمریکا توجه تهران را به خود جلب کرده و وزیر امور خارجه ایران را بر آن داشته تا به کشورهای همسایه بگوید که منطقه برای تأمین امنیت نیازی به «خارجی‌ها» ندارد.
از سوز دیگر معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عمان سفر کرد. و با «شیخ خلیفه بن علی الحارثی» معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور عربی دیدار و رایزنی کرد. روز سه‌شنبه هفته جاری نیز گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهوری اسلامی ایران با سلطان عمان انجام شد.
  • نویسنده :
  • منبع :