19 دی: معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استان‌ها براساس آیین‌نامه‌های موجود اختیار دارند که با هماهنگی ستاد و با توجه به شرایط، ساعت آغاز به کار مدارس را انتخاب کنند.
احمدرضا دوراندیش در گفت‌وگویی اظهار کرد: براساس آیین‌نامه‌ها این اختیار به استانها داده شده است که با توجه به شرایطی که دارند ساعت شروع آغاز به کار مدرسه را تعیین کنند و با هماهنگی ستاد این شرایط اتفاق مهیا است، بطور مثال برخی استان‌ها که گرمای بیشتری دارند می‌توانند از این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.
وی درباره مهارت آموزی گفت: بحث مهارت آموزی ریشه در کودکی دارد و باید در آموزش و پرورش از دوران ابتدایی علم و عمل باهم تلفیق شود و این موضوع نباید فقط محدود به دوره دوم متوسطه باشد.
وی ادامه داد: اگر مهارت‌آموزی را یک نظام کلان در نظر بگیریم زیر نظام‌هایی دارد که عملکرد کلان نظام را نشان می‌دهد مهارت‌آموزی زیر نظام‌هایی به نام برنامه درسی، تربیت‌دهندگان مهارت آموزی و فضا و تجهیزات دارد که بدون آن‌ها معنا پیدا نمی‌کند. یکی از دلایل عدم رغبت برای ورود به هنرستان این است که کار کیفی به لحاظ علمی در دوره ابتدایی و متوسطه اول کم انجام داده‌ایم و کمتر به هدایت تحصیلی دانش آموزان توجه کردیم درحالی که در اسناد تحولی مشخص شده که دانش‌آموزان باید بر اساس استعدادهایشان و باتوجه به نیازهای کشور هدایت تحصیلی شوند.
دوراندیش با بیان اینکه نظام آموزشی باید بر روی ریل اسناد بالادستی مربوط به مهارت آموزی مثل سیاست های کلی اشتغال حرکت کند، تصریح کرد: نظام‌های آموزشی موظف هستند بحث تبلیغ و توسعه مهارت آموزی و تربیت نیروی ماهر را در برنامه‌های خود داشته باشند و این موضوعات باید در برنامه وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌هایی مثل وزارت صنعت، وزارت جهاد، وزارت بهداشت که خروجی‌های وزارت آموزش و پرورش در آن‌ها مشغول به کار می‌شوند قرار گیرد.
وی افزود: نظام جدید آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بسیار پیشرو است و برنامه‌ریزی انجام شده که طی سه سال سی شغل برای هر رشته آموزش داده می‌شود و کتاب هایی که در نظر گرفته شده پودمانی است و نیاز نیست انتهای سال دانش آموزان تمام کتاب را امتحان دهند و از محتوا محور بودن فاصله گرفته است.
  • نویسنده :
  • منبع :