19 دی: شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد اوکراین و چند کشور اروپایی دیگر از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که با ادعای حمایت نظامی این کشور از جنگ روسیه علیه اوکراین اعمال شده‌اند، پیروی خواهند کرد.
خبرگزاری اوکراین فرم نوشت، اوکراین نیز به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران که با ادعای حمایت نظامی آن از روسیه در جنگ اوکراین علیه برخی افراد و نهادهای ایرانی اعمال شده‌اند، پیوسته است.
 تحریم‌های اتحادیه اروپا در این زمینه، علیه افراد و نهادهایی اعمال شده‌اند که ادعا شده‌ در عرضه پهپادهای حمله یک‌طرفه به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش دارند.
شورای اروپا در بیانیه‌ای که اوکراین فرم آن را رویت کرده، آورده است که علاوه بر اوکراین، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، لیختنشتاین، نروژ که عضو حوزه اقتصادی اروپا هستند نیز از محدودیت‌هایی که علیه ایران اعمال شده است، حمایت کرده‌اند.
طبق گزارش اوکراین فرم در بیانیه شورای اروپا ادعا شده است: ایران از جنگ متجاوزانه، بی‌دلیل و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین حمایت نظامی می‌کند. در این زمینه، شورای اروپا تصمیم گرفته است که پنج فرد را که در تولید و تحویل پهپادها به روسیه نقش دارند در فهرست افراد و نهادهای مشمول محدودیت‌ها قرار دهد.
این بیانیه همچنین می‌افزاید، اوکراین و کشورهای نام‌برده اطمینان خواهند یافت که سیاست‌های ملی آن‌ها با تصمیم شورا مطابقت کند و «شورای اتحادیه اروپا این تعهد را مورد توجه قرار داده و از آن استقبال می‌کند.»
ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.
ایران همکاری‌های دفاعی با روسیه را در چارچوب روابط دوجانبه و بی‌ارتباط با جنگ اوکراین اعلام کرده و گفته است که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند. علاوه بر این، مقامات ایران بر آمادگی خود برای تسهیل اجرایی شدن راهکاری دیپلماتیک برای مناقشه میان روسیه و اوکراین و میانجی‌گری گفت‌وگوهای این دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در این باره گفت: «ما اتهامات مطرح شده علیه ایران را مردود می‌دانیم. همان طور که بارها گفته‌ایم ایران یک طرف جنگ در اوکراین نیست و ما قائل به راهکار سیاسی در ارتباط با این بحران هستیم.»

  • نویسنده :
  • منبع :