19 دی: معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه گفت: در زمینه تدوین مبانی حقوق بشر اسلامی هم در بین کشورهای اسلامی و هم در بین جامعه خودمان در جمهوری اسلامی ایران نقطه ضعف داریم.
کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: در زمینه تدوین مبانی حقوق بشر اسلامی هم در بین کشورهای اسلامی و هم در بین جامعه خودمان در جمهوری اسلامی ایران نقطه ضعف داریم. البته در داخل کتب و مقالاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی تألیف شده است اما اینها به ادبیات حقوق بشر بین‌المللی راه پیدا نکرده است و هنجارسازی نکرده است.
غریب‌آبادی که در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی سخن می‌گفت، اظهار کرد: وقتی صحبت از حقوق بشر اسلامی می‌کنیم باید بدانیم از چه صحبت می‌کنیم، چقدر آگاهی و دانش نسبت به مبانی اسلامی حقوق بشر داریم و وقتی ادعا می‌کنیم حقوق بشر اسلامی نسخه حیات‌بخش است، باید بدانیم مبانی آن و اصول آن چیست و آیا به این مبانی و اصول معتقدیم و آن را اجرا می‌کنیم و نقشه راهی در زمینه حقوق بشر اسلامی داریم به نه؟
وی تأکید کرد: در زمینه تدوین مبانی حقوق بشر اسلامی هم در بین کشورهای اسلامی و هم در بین جامعه خودمان در جمهوری اسلامی ایران نقطه ضعف داریم. البته در داخل کتب و مقالاتی در زمینه حقوق بشر اسلامی تألیف شده است اما اینها به ادبیات حقوق بشر بین‌المللی راه پیدا نکرده است و هنجارسازی نکرده است.
غریب‌آبادی ادامه داد: کارگروه‌های تخصصی بین کشورهای اسلامی تشکیل ندادیم تا در زمینه محتوایی و علمی و همچنین حوزه عملی و دیپلماتیک در بحث حقوق بشر اقدامی صورت دهند و  با نقطه آغازین فاصله داریم.
معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ادامه داد: البته سند قاهره در بحث حقوق بشر اسلامی وجود دارد که هر چند سه یا چهار برگ است اما حاصل کشورهای اسلامی با پشتوانه علمی و دینی است اما کشورهای اسلامی از آن فراتر نرفتند.
غریب‌آبادی افزود: بیانیه نکات بسیار مهمی دارد که حقوق‌بشر مدرن به آنها نپرداخته است مثلاً در سند قاهره برای جنین هم‌ حق ‌حیات قائل شده است. غربی‌ها که مخالف اعدام و مدافع حق حیات هستند برای جنین حق حیات قائل نشده‌اند.
وی ادامه داد: نکته دوم قائل شدن حرمت برای جنازه است که در حقوق بشر مدرن وجود ندارد و فقط ممکن است در جوامع محلی احتراماتی برای جنازه انسان قائل شوند.
غریب‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مجازات‌های سالب حیات در اعلامیه‌های حقوق‌بشری نیست اما آنقدر روی آن کار کرده‌اند که یکی از مؤلفه‌های محکومیت جمهوری اسلامی ایران  در نشست‌های حقوق بشری همین مجازات است.
وی تصریح کرد: در ایران بیشترین مجازات‌های سلب حیات مربوط به پرونده‌های مواد مخدر و نیز قصاص است. قصاص اعدام نیست بلکه حق است که برای آن قانون وجود دارد. در بحث مواد مخدر هم باید گفت؛ 85 درصد مواد مخدر دنیا در ایران کشف می‌شود که برای آن 4 هزار شهید و 12 هزار مجروح داده‌ایم و بر اساس شرایط کشور خودمان قوانین را اجرا می‌کنیم.
وی ادامه داد: مواد مخدر در غرب موضوعیت ندارد و حتی در قالب سافت‌دراگ (soft drug) در کافه‌ها توزیع می‌شود اما برای کشور ما مسأله است و نسبت به آن سختگیری می‌شود و نباید با نظر آنها نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کنیم.
غریب‌آبادی سپس با تبیین تفاوت‌های حقوق بشر اسلامی و نیز حقوق بشر مدرن پرداخت و بر حفظ اصول و مبانی اعتقادی و توحیدی در بحث حقوق بشر در کشورمان تأکید کرد.
وی همچنین با اشاره به خاک حرمت قرآن در سوئد و دانمارک تخت عنوان آزادی بیان گفت: مقامات سیاسی این کشورها می‌گویند که ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم اما از طرفی پلیس را به حمایت از شخص هتاک و نیز مراسم قرآن‌سوزی می‌گمارند. کشورهای اسلامی اقدامات سیاسی خوبی انجام دادند اما نباید اینجا محدود شویم که بیانیه و قطعنامه محکومیت صادر کنند، بلکه باید به هنجارسازی حقوق ‌بشر ورود کنند.
وی تصریح کرد: غربی‌ها با هنجارسازی و تبلیغات بسیار توانستند طی حدود 15 سال همجنسگرایی را به پدیده‌ای عادی تبدیل و آن را ترویج کنند، در حالی که قبلاً صحبت کردن از آن امری عادی محسوب نمی‌شد.
  • نویسنده :
  • منبع :