19 دی: نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه منعی برای حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال وجود ندارد گفت: همه تیم‌ها مدارک خود را ارائه کرده و روند کار ادامه دارد.
منصور قنبرزاده در واکنش به آخرین اقدام صورت گرفته از سوی باشگاه‌های لیگ برتری برای ثبت قراردادها تاکید کرد: باشگاه‌ها مدارک خود را تحویل داده که موضوع در حال بررسی است.
وی ادامه داد: مدارک ارائه از سوی باشگاه‌ها در حال بررسی است اما امروز آخرین روز نقل‌وانتقالات نیست‌ و باشگاه‌ها تا هشتم شهریورماه فرصت دارند در این خصوص اقدام کنند، البته بازیکنانی که قرار است در هفته نخست به میدان بروند باید کارت بازی خود را دریافت کنند.
او تصریح کرد: این فرصت وجود دارد تیم‌ها در هفته‌های آینده و حتی تا نیم‌فصل با توجه به سهمیه‌ای که در اختیار دارند بازیکن جذب کنند و کارها در حال انجام است.
نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال به حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و گفت: از سایت و سامانه ثبت قراردادها با حضور وی رونمایی شد و به صورت آزمایشی برخی از قراردادها، نحوه کنترل آن و مواردی از این دست مورد بررسی قرار گرفت.
قنبرزاده در واکنش به این سئوال که گفته می‌شود چند بند آیین‌نامه نقل‌وانتقالات تغییر کرده ادامه داد: اگر به این نتیجه برسیم که در بخشی از کار نیازمند اصلاح هستیم، باید این کار را انجام بدهیم و در آن حرفی نیست. بخشی از آن مربوط به بازیکنان ایرانی بود که لژیونر هستند، طبق آن اگر این بازیکنان به ایران بیایند سهمیه خارجی محسوب می‌شوند. در آیین‌نامه ابتدایی آمده بود که بازیکنان خارجی مشمول این دستورالعمل می‌شوند که در لیگ برتر کشور مبدا بازی کرده باشند و اگر بازیکنی در لیگ برتر تیم‌های آسیایی یا اروپایی بازی نکرده باشد اصلا نمی تواند به ایران بیاید. از آنجایی که متناظر بازیکنان خارجی، نفرات لژیونر را هم گفته بودیم دیدیم برخی بازیکنان ما در لیگ یک کشورهای خارجی حضور دارند که از آن شرایط قبلی خارج می‌شوند و اینجا لازم بود تفسیری انجام شود که در دستور کار قرار گرفت.
نایب رئیس فدراسیون تصریح کرد: فدراسیون‌ها در همه جای دنیا کمیته‌های تخصصی دارند که کمیته تخصصی این موضوع نیز کمیته امور بین‌الملل بود. رئیس این کمیته در ایران علی تارقلی‌زاده است که بیش از ۱۶ سال در AFC مسئولیت داشت. او توضیح داد و به عنوان یک مرجع قانونی و رسمی، اعلام کرد اگر بازیکنی در لیگ یک حضور داشته و قراردادش تمام شده باشد و الان نیز تمایلی برای بازی در خارج از کشور ندارد، باید چه کاری انجام بدهد؟
وی در مورد شرایط شهاب زاهدی گفت: در این دستورالعمل موضوع او به دلیل شرایط اوکراین و جنگی که آنجا بود پیش‌بینی نشده بود، فیفا گفته بازیکنان غیربومی اگر قرارداد هم دارند نیاز به رضایت باشگاه مبدا نیست و می‌توانند به تیم دیگری بروند. این پرونده به مرجع قانونی‌اش یعنی کمیته وضعیت ارسال شد. در آیین‌نامه نقل و انتقالات فقط یک تغییر داده شده و آن تغییر هم این بود که سهمیه بازیکنان زیر ۲۱ و زیر ۲۳ سال با توجه به کاهش تعداد بازیکنان، در جهت تقویت تیم‌های ملی امید و جوانان و طبق درخواست کادر فنی برخی از تیم‌ها، ظرفیتی ایجاد شد و در کارگروه مطرح شد و در نهایت یک بازیکن را افزایش دادیم. این دستورالعمل ۳۲ بند دارد و بدون‌شک هر دستورالعملی ایرادی هم دارد. واقعیت این است نمی‌توانیم ادعا کنیم همه چیز عالی است اما کلیت آن را همه رسانه‌ها، باشگاه‌ها و مردم قبول کنند.
او با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی صدور مجوز حرفه‌ای تاکید کرد: در آن کارگاه موضوعی مطرح شد تحت عنوان استهلاک سرمایه که ما هم استعلام کردیم، در معیارهای مالی AFC برای صدور مجوز استهلاک مواردی مطرح بود که اعمال شد. اگر باشگاهی رضایت‌نامه‌ای به باشگاه دیگری بدهد و قرارداد ۲ یا ۳ ساله ساله بسته شود، نباید کل هزینه رضایت‌نامه را در سال اول حساب کرد و بر اساس مدت زمان تقسیم می‌شود.
نایب رئیس فدراسیون در مورد حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی هم گفت: ورزشگاه‌هایی که امکان میزبانی از بانوان را داشته باشند گفت: خوشبختانه در اراک، سیرجان،‌ در خوزستان و اهواز مشکلی نیست. بقیه در حال ارزیابی هستند و نهادهای ذیربط گزارشی را از ما خواسته‌اند که در حال ارائه است و به مرور این روند ادامه پیدا می کند. در ورزشگاه آزادی به دلیل تعمیر فعلا این شرایط مهیا نیست اما با وجود صدور مجوز منعی برای این کار وجود ندارد.
  • نویسنده :
  • منبع :